Spot de digitale fælder

Tag testen, og se om du hopper i fælderne. 

Tag testen nu

Et klik kan ændre alt

Hvor mange gange har du
klikket i dag?

Mascha Vang

 


Mascha Vang

De digitale svindlere misbruger kendte danskere

 

I 2015 fik Mascha Vang it-kriminalitet tæt ind på livet, hvor hun fik berøvet både billeder og film fra hendes personlige computer af en digital svindler. Derfor vil Mascha nu som ambassadør for kampagnen "Et klik kan ændre alt" sætte fokus på digital svindel, og på hvordan vi alle kan blive mere sikre på nettet.  

 

Læs mere om Maschas oplevelser og få gode råd

Klik-talks med Nikolaj Sonne

Bliv klogere på dine klik med en af Danmarks førende digitale eksperter i teknologi, trends og udvikling. Den legendariske tv-journalist forenede i næsten 10 år tech og komik i det populære DR-magasin, So ein Ding. Nikolaj Sonne kigger nærmere på de situationer, hvor du skal passe på, hvor du klikker.

Nikolaj Sonne

""

Livephish

Nikolaj Sonne rekonstruerer kriminelle kodehajers vildeste tricks.

Se, om du også kunne lade dig svindle af en falsk webshop

""

Du er problemet

Vi er alle sammen dumme. Den menneskelige hjerne er designet til at gå i fælden.

Nikolaj Sonne viser dig svindlernes adfærdstricks

""

Stemmefisker

Bliv klogere på dine klik med én af Danmarks førende digitale eksperter i teknologi og trends.

Se hvad Nikolaj Sonne gør, når han får en "stemmefisker" i røret

Dyst med dit barn

Hvor gode er I til at spotte de digitale fælder? 

Tag familiedysten

Hvad er kampagnen ”Et klik kan ændre alt”?

Kampagnen ”Et klik kan ændre alt” er er udarbejdet Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner i samarbejde med politiet og Finans Danmark.

Med et overordnet råd om at ”trække vejret, inden du klikker”, sætter kampagnen danskernes digitale adfærd på dagsordenen. Vi klikker hurtigt rundt, bliver fanget af gode tilbud eller ramt af frygt over en enkelt mail, sms, annonce. Vores egen adfærd kan dermed være medvirkende til, at vi falder i de digitale fælder og bliver ofre for svindel.

Men hvis vi lige trækker vejret først – så kan vi i de fleste tilfælde godt spotte de digitale fælder. På den måde skal kampagnen rykke vores digitale adfærd fra ubevidst til bevidst.

Du kan også finde flere gode råd til at spotte digitale fælder på denne side.

Center for Cybersikkerhed, Erhvervsstyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen, Justitsministeriet, Forbrugerrådet Tænk og e-mærket bidrager også til kampagnen.

""