Sådan spærrer du dit MitID

Hvis du mister dit MitID identifikationsmiddel eller har mistanke om, at det bliver misbrugt, skal du straks spærre det. Kender andre din adgangskode til MitID, skal du også ændre den med et samme.

Har du mistanke om, at nogen misbruger dit MitID, skal du omgående undersøge det.

Undersøg om andre misbruger dit MitID

Har du mistet dit identifikationsmiddel?

Hvis du har mistet et MitID identifikationsmiddel (telefon/app, kodeviser, kodeoplæser og chip), bør du straks spærre det.

Aktiverer du et nyt identifikationsmiddel bliver den gamle automatisk spærret.

Spær dit MitID identifikationsmiddel

Har du ikke mulighed for at spærre dit MitID identifikationsmiddel selv, kan du ringe til MitID support på telefon 33 98 00 10, som har åbent 8-20 i hverdage og 10-16 i weekender.

Uden for åbningstid kan du ringe til hotlinen ved identitetstyveri på telefon 33 98 00 98.

Kender andre din adgangskode til MitID?

Er der andre, der kender din adgangskode, bør du straks ændre den. MitID er personligt, og du må ikke oplyse din adgangskode til andre, hverken samlevende, forældre eller børn.

Ændre din adgangskode

 

 

Sådan spærrer du dit NemID

Hvis du har mistanke om, at nogen misbruger dit NemID, skal du straks spærre dit NemID.

Læs her hvordan du spærrer dit NemID.

Sådan laver du en kreditadvarsel

Hvis du har mistanke om din identitet bliver misbrugt, kan du oprette en markering i CPR om kreditadvarsel.

Kreditadvarsel forebyg identitetstyveri