Juster målretning af annoncer og indhold

Sociale medier laver en profil af dig, som de baserer på, hvad de ved om dig. Det er den profil, som styrer, hvilke annoncer, politiske budskaber, jobtilbud eller hvilket indhold, du ser i dit feed. Jo flere oplysninger de har om dig, jo lettere kan de skræddersy, hvad du får vist.

Hvordan får sociale medier information om mig?

De forskellige sociale medier indsamler oplysninger om din aktivitet på det enkelte medie. De kan desuden indsamle oplysninger om din internetadfærd ved at placere cookies på din computer. En cookie er en fil, der blandt andet registrerer, hvad du foretager dig på en hjemmeside.

Facebook samler både oplysninger fra din aktivitet på Facebook og fra andre parter, der samarbejder med Facebook. Det gælder for eksempel Instagram, der er ejet af Facebook, men det kan også være tjenester, hvor du benytter dit Facebook-login.

Juster, hvilke annoncer du får

Hvis du ønsker at styre målretningen af annoncer og budskaber bedre, kan du justere dine annoncepræferencer på de forskellige sociale medier. Det gør du sådan her:

Facebook:

  • Gå ind på din Facebook-profil, klik på pilen i øverste højre hjørne og vælg “Indstillinger”.
  • Klik på “Annoncer" i venstre side.
  • Under “Dine interesser" kan du klikke i højre hjørne af billederne. På den måde fjerner du de interesser, som Facebook har samlet sammen om dig.
  • Under “Annoncører, du har interageret med” kan du også klikke i højre hjørne af billederne for at fjerne annoncører. På den måde minimerer du udveksling af oplysninger mellem Facebook og andre parter.
  • Under “Annonceindstillinger” kan du vælge, om du vil tillade, at Facebook og andre parter udveksler oplysninger om dig.
  • Under “Dine oplysninger” kan du vælge, om Facebook må bruge oplysninger om for eksempel din civilstand og din uddannelse til at målrette annoncer.

LinkedIn:

  • Gå ind på din Linked-profil, klik på pilen i øverste højre hjørne lige under dit profil-billede og ”dig” og vælg “Indstillinger og privatliv”.
  • Vælg ”annoncer” i topmenuen.
  • Under ”Annoncepræferencer” kan du blandt andet sige ja/nej til om LinkedIn må dele oplysninger med annoncører, hvis websteder du har besøgt.
  • Under ”Data indsamlet på LinkedIn” kan du sige ja/nej til hvilke typer af data LinkedIn må benytte i forbindelse med annoncering. Det kan fx være: Interessekategorier, grupper du er tilmeldt, forbindelser og arbejdsgiver.
  • Under ”Tredjepartsdata” kan du blandt andet sige ja/nej til om LinkedIn må benytte data om websteder, du har besøgt, eller data, du har delt med virksomheder, til at målrette annoncer.

Instagram:

  • Du kan ikke under Instagram redigere hvilke oplysninger de benytter i forbindelse med annoncering. De henviser i stedet til muligheden for at redigere annoncepræferencer på Facebook, der også ejer Instagram.