Kampagne

Hotline ved identitetstyveri

Digitaliseringsstyrelsen sætter fokus på identitetstyveri med tre kampagnefilm, der viser forskellige svindeltyper.

Se kampagnefilmene herunder.

Phishing og smishing

Vær opmærksom

Falske mails og sms'er kaldes phishing og smishing. Det er metoder, som kriminelle bruger til at franarre dig dine personlige oplysninger elektronisk, som fx betalingskortoplysninger, NemID-oplysninger eller andre private oplysninger, via e-mail, en falsk hjemmeside eller andet.

Læs mere om phishing og smishing

Når skaden er sket

Offer for identitetstyveri

Det er ikke sikkert, at du opdager, at sundhedskortet er væk, eller at du har opgivet personlige oplysninger på nettet til nogen, der ikke skulle have dem. Du opdager måske først tyveriet af dine personlige oplysninger, når skaden er sket.

Opdager eller mistænker du, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, kan du kontakte hotlinen ved identitetstyveri på 3398 0098.

Læs om de mest almindelige spørgsmål

Spot svindel

Lær hvordan du spotter falske opkald

Når svindlerne ringer, er de så dygtige til at udgive sig for at være en anden, at det kan være svært at ane uråd. Men stop op, og træk vejret en ekstra gang. klik her, og se hvad du skal være opmærksom på for at undgå at blive snydt.

Læs mere om hvordan du spotter falske opkald

Se mere

Offer for identitetstyveri

Hvis du har mistanke om, at dine personlige oplysninger bliver misbrugt, kan du følge rådene herunder.

Pas på dit NemID/MitID

Du bruger dit NemID/MitID, når du er i kontakt med det offentlige, banken og når du handler. Det er derfor vigtigt, at du passer på det.

Test dig selv: Kan du spotte de digitale fælder

Kan du spotte fælder og svindel? Tag testen og bliv klogere på de digitale fælder.