Brugernavne og adgangskoder er i høj kurs hos it-kriminelle, da det kan give dem adgang til din virksomheds systemer. Det er vigtigt, at I bruger stærke adgangskoder i virksomheden. En stærk adgangskode er lang og unik. Unik betyder, at du ikke må bruge det andre steder. Langt betyder, at det skal være længere end 12 tegn, så er de sværere at gætte for de it-kriminelle.
Der skal meget lidt til, før din adgangskode bliver sværere at gætte for it-kriminelle.
Din adgangskode fungerer som nøglen til din hoveddør. Hvis it-kriminelle får fingrene i nøglen, kan de vade direkte ind i din computer og din telefon.
Følg disse to råd, og gør det meget sværere for it-kriminelle at få fat i nøglen til din digitale hoveddør.
1. Længere kodeord er mere sikre
Det er vigtigt, at dit password er stærkt. Et stærkt password er langt og unikt. Unikt betyder, at du ikke må bruge det andre steder. Langt betyder, at det skal være længere end 12 tegn.
Sådan husker du et langt password
Det behøver ikke være svært at huske lange passwords. Her kan du se eksempler, som er nemme at huske, fordi de er byggede på almindelige fornavne:
- koldelusarbejderundersol (Klaus): 24 tegn
- pigeninviteredeanden (Pia): 20 tegn
- enmandmaledealdrig (Emma): 18 tegn
Få hjælp til at huske adgangskoderne
Det kan være rart med hjælp til at huske alle sine passwords. Det kan du få med en password manager.
En password manager er et program, som holder styr på dine adgangskoder. Det hjælper dig også med at ændre dem, hvis de bliver hacket. Med en password manager skal du kun lave én lang adgangskode, du kan huske: Nemlig det, der giver adgang til alle dine andre adgangskoder. Derfor skal du gøre dig ekstra umage med denne adgangskode.
2. Multifaktor-login gør dig mere sikker
Multifaktor-login betyder, at du skal gøre flere ting for at logge ind. Det kan for eksempel være at indtaste din adgangskode og derefter trykke ”godkend” på din smartphone. Det kan også være en sms-kode, du modtager på din telefon, efter du har indtastet din adgangskode. NemID er et eksempel på to-faktor-login: Du taster først dit kodeord og derefter en engangskode fra dit nøglekort, eller du swiper på din NemID-app.
Sådan aktiverer du multifaktor-login
Multifaktor-login er den sikreste form for adgang til e-mails mv. Slå derfor multifaktor-godkendelse til dér, hvor du kan. Det kan nemt gøres på e-mail, sociale medier og andre tjenester, bl.a. dem, der er listet herunder. Her kan du se, hvordan du gør:
Facebook guide
Google guide
Apple-id guide
Dropbox guide
Microsoft guide
Hvis du gerne vil slå multifaktor-login til på en konto, der ikke er opstillet her, kan du gå ind på nedenstående link og finde vejledninger til en lang række online-tjenester.
Turnon2fa.com
Læs mere om adgangskoder i Center for Cybersikkerheds passwordsvejledning her