Ville nægte kunder adgang til vores services
Midt i en ellers smuk dansk forsommer blev Ken Bonefeld Nielsen vækket midt om natten af en grim nyhed.
“Min telefon ringer, og jeg tager den lidt søvndrukken. Her får jeg så besked om, at der er temmelig kraftig trafik imod vores infrastruktur, altså vores net, som ikke bør forekomme”
Ken Bonefeld Nielsen
Det stod hurtigt klart for Ken Bonefeld Nielsen og hans kollegaer, at dette angreb var et DDoS-angreb. Et DDoS-angreb er en hændelse, hvor hackeren overbelaster en hjemmeside eller andre servere så kraftigt, at den enten går helt ned eller slet ikke kan svare. Yderst belastende for alle virksomheder med en hjemmeside og især for Norlys som tele- og energikoncern.
“Formålet med angrebet var at hindre vores kunder og andre i at tilgå de services, vi har. I virkeligheden kørte alle systemerne, men man kunne bare ikke få adgang til dem”, forklarer Ken Bonefeld Nielsen.
Helt konkret dækker disse services over alt fra el og naturgas til TV, internet og telefoni. Altså dybt essentielle ydelser for forbrugeren.
Meget stort fokus på den digitale sikkerhed
Heldigvis lykkedes det Norlys at overtrumfe hackerne.
“Vi omlagde noget af trafikken og blokerede noget af den, så vi på den måde sørgede for, at de danske kunder kom igennem i stedet for de udenlandske kunder. Efter 4-5 timer var vi meget mere rolige, og cirka 24 timer senere var hvilepulsen så småt helt tilbage igen”, fortæller Ken Bonefeld Nielsen.
For virksomheder der, som Norlys, arbejder med kritisk infrastruktur, er der altid risiko for et angreb. Netop derfor peger Ken Bonefeld Nielsen på, at han og hans team altid er forberedt, og at der bliver investeret kraftigt i IT-sikkerhed fra Norlys’ side. Hændelsen har derfor blot bekræftet ham i, at det betaler sig at være godt forberedt.
“I Norlys har vi et enormt fokus på den digitale sikkerhed. Men der er ingen tvivl om, at vi er nødt til at øge sikkerheden yderligere, for trusselsbilledet vokser fra dag til dag”, fortæller en alvorlig Ken Bonefeld Nielsen.