Uanset hvor stærkt eller unikt du gør dit kodeord, er det ikke meget værd, hvis du deler det med andre. Hverken fremmede eller folk, du kender.
Hvorfor er det vigtigt?
Dit kodeord er dit helt personlige adgangstegn. Hvis du deler dit password med andre, fx til din Facebook- eller spilkonto, giver du dem dels adgang til alle de personlige oplysninger, der ligger der. Dels giver du dem mulighed for at foretage handlinger i dit navn.
Selvom du er gode venner med personen, du deler dit kodeord med, er der ingen garanti for, at I bliver ved med at være det.
Læs mere om svindelopkald, -mails og sms’er, der er ude efter dine kodeord
Brug tofaktor- eller totrinslogin, hvor det er muligt
Tofaktorlogin betyder, at du skal igennem to trin for at logge ind. Du kan for eksempel indstille din mailkonto til, at du får en kode på sms sendt til dit telefonnummer, som du skal indtaste, efter du har indtastet dit normale kodeord. For det meste skal du kun indtaste den ekstra kode, hvis du logger ind fra en ny telefon, browser eller computer end tidligere.
NemID/MitID er et eksempel på totrinslogin: Ved NemID taster du eksempelvis først dit bruger-id og kodeord, hvorefter du bekræfter adgangen med NemID-nøgleapp eller en engangskode fra dit nøglekort.
Hvorfor er det en god ide?
Har du aktiveret tofaktorlogin, skal svindlere foruden dit brugernavn og kodeord have fingre i din mobiltelefon for at kunne logge ind, fx på din Facebook-profil. Det beskytter dig mod, at hackere kan få adgang til dine personlige oplysninger, blot fordi de har fået fingre i dit kodeord. Du vil desuden opdage det, hvis andre forsøger at logge ind på din konto fra en anden enhed og udløser en ny sms-kode til din telefon.
Se oversigten over guides til, hvordan du aktiverer totrinslogin på en lang række digitale tjenester