Guide: Aktiver to-trins login på dine digitale tjenester

To-faktor login betyder, at du skal igennem to trin for at logge ind: Du kan for eksempel få en kode på sms på din telefon, som du skal indtaste, efter du har indtastet dit normale kodeord eller password. Måden NemID/MitID virker på, er et godt eksempel på to-faktor godkendelse.

To-faktor login betyder, at du skal igennem to trin for at logge ind: Du kan for eksempel få en kode på sms på din telefon, som du skal indtaste, efter du har indtastet dit normale kodeord. Du skal dog ikke taste to koder hver eneste gang du skal tjekke Facebook, men blot når du installerer en app på en ny telefon eller benytter en ny browser til login. Hvis andre forsøger at logge ind på din konto vil du få besked om det, hvis to-faktor er slået til.

NemID/MitID er et andet eksempel på totrinslogin: Ved NemID taster du eksempelvis først dit bruger-id og kodeord, hvorefter du bekræfter adgangen med NemID-nøgleapp eller en engangskode fra dit nøglekort.

Flere tjenester, herunder sociale medier tilbyder to-trins-login:

Guide til Apple-ID

Guide til Dropbox

Guide til Facebook

Guide til Google

Guide til Instagram

Guide til Microsoft

Guide til Snapchat

Guide til LinkedIn

Guide til WhatsApp

Hvis du gerne vil slå to-trins-login til på en konto, der ikke er opstillet her, kan du benytte authy. Her kan du se flere tjenester, der tilbyder to-trins-login samt trin for trin-guides til at slå det til.

Se mere om to-trins-login på authy.com

Tip os

Virker vejledningen ikke?

De sociale medier ændrer løbende på deres indstillinger. Hvis du oplever, at det ikke er muligt at følge vores vejledning, så tip os gerne på sikkerdigital@digst.dk. Så retter vi til hurtigst muligt. 

Har du læst?

Sådan spotter du: Falske henvendelser på mail eller sms

Stavefejl, mærkelige navne og mærkelige afsendere er nogle af tegnene på fup.

Lær om: Phishing og smishing (falske mails og sms’er)

Falske mails og falske sms'er er lavet for at narre oplysninger fra dig. Her er, hvad du skal være opmærksom på.

Når skaden er sket: Er du blevet franarret person- eller kortoplysninger?

Hvis du har mistanke om, at dine personlige oplysninger bliver misbrugt, kan du følge rådene herunder.