Faktura-bedrageri

Snyd med fakturaer kan ramme dig uanset om du er medarbejder, frivillig i en forening eller privatperson. Bedrag med fakturaer kan være, hvis du, din virksomhed eller forening, har modtaget en faktura fra en falsk afsender. Det kan også en være en anmodning om overførsel af penge.

Typiske henvendelser

Der er flere måder at blive kontaktet på; din virksomhed kontaktes af en person, som giver sig ud for at være fx en leverandør, en kreditor eller lignende. Du kan blive kontaktet på telefon, brev eller e-mail. Den kriminelle anmoder om få at ændret kontonummer på fremtidige betalinger, måske endda på velkendte leverandører.

Hvad kan du gøre som medarbejder

Hvad enten du er ansat i en stor eller lille organisation eller virksomhed, har din egen virksomhed, eller måske er kassér i din lille lokale forening, er der en række ting du kan gøre:

  • Bekræft alle anmodninger, der hævdes at være fra dine kreditorer, især hvis de beder dig om at ændre deres bankoplysninger for fremtidige fakturaer.
  • Brug ikke kontaktoplysningerne på brevet eller e-mailen, der anmoder om ændringen. Brug dem fra tidligere korrespondance i stedet.
  • Ved betaling over en bestemt tærskelværdi skal du etablere en procedure for at bekræfte den korrekte bankkonto og modtager (fx et møde med virksomheden).
  • Når en faktura er betalt, send en e-mail for at informere modtageren. Medtag det modtagende banknavn og de sidste fire cifre i den anvendte konto for at højne sikkerheden. Opret entydige kontaktpunkter med virksomheder, som du foretager regelmæssige betalinger til.
  • Begræns oplysninger, som du deler om din arbejdsgiver på sociale medier.

 Læs mere om hvordan din virksomhed kan forebygge digital svindel

Undgå, at din netbutik udsættes for svindel med stjålne kreditkort (politi.dk)

Indholdet på denne side er skrevet i samarbejde med FinansDanmark.