Hvis kriminelle får fat i de rette informationer, fx CPR-nummer eller NemID/MitID-oplysninger, så er det nemt at oprette låne- eller abonnementsaftaler eller få adgang til private og personfølsomme oplysninger som fx helbredsoplysninger. Disse oplysninger kan bruges til misbrug med forskellige typer af konsekvenser for ofrene.
Forskellige former for misbrug
1. CPR-nummer
Når man taler om identitetstyveri, tænker mange på misbrug af CPR-nummer. Det er imidlertid svært at misbruge CPR-oplysninger alene til at købe varer eller oprette lån på nettet. Men hvis man mister eller får stjålet sin pung med identitetspapirer som fx kørekort og sygesikringsbevis, kan de sammen misbruges til at foretage kreditkøb i butikker.
2. Personlige profiler
Personlige oplysninger som fx logins og kodeord til profiler på sociale medier, e-mailkonti mv. kan misbruges til at chikanere den, der har fået stjålet oplysningerne. Chikanen kan fx være at ændre personens profil på Facebook, Instagram mv. eller sende beskeder fra personens mailkonto.
3. Betalingskort
Den mest almindelige form for misbrug af oplysninger er misbrug af betalingskort. Hvis dit betalingskort eller betalingskortoplysninger bliver stjålet, kan det fx bruges til at købe varer på nettet.
Beskyttet mod misbrug
Man er i udgangspunktet godt beskyttet, hvis man udsættes for identitetsmisbrug, fordi man aldrig hæfter for aftaler, man ikke selv har indgået. Identitetsmisbrug kan dog være en meget ubehagelig oplevelse, fordi det kan være en langvarig og opslidende proces at overbevise kreditorer og andre om, at man ikke selv har lånt penge eller købt varer på nettet.
Samtidig kan der også være en usikkerhed forbundet med, hvad identitetstyven egentlig har fået af oplysninger, og om de bliver brugt i andre sammenhænge, solgt videre til andre, og om man derfor kan føle sig sikker fremover.
Selvom mange hvert år udsættes for identitetstyveri, er der kun få sager, hvor det har været nødvendigt for ofrene at få et nyt CPR-nummer.
Undgå identitetsmisbrug
Det er altid en god idé at være kritisk ved uopfordrede henvendelser på mail, SMS og telefonopkald. Svindlere kan nemlig være svære at gennemskue – især når de udgiver sig for at være en troværdig instans som fx banken eller en myndighed.
Følg de gode råd til, hvordan du bedre passer på dine personlige oplysninger.