Når skaden er sket

Beviser eller hurtig drift?

Håndteringen af en it-sikkerhedshændelse handler om at minimere skaden og stoppe angrebet. Men det handler også om at sikre, at du har beviser der kan være med til at identificere den it-kriminelle.

Læs hvordan du beslutter, hvad der er bedst for din virksomhed? 

Er din hjemmeside ramt af DDoS-angreb?

Et DDos-angreb er et digitalt angreb, hvor en person med vilje overbelaster en hjemmeside og andre digitale services, så udstyret ikke kan svare eller bryder sammen

Er din hjemmeside ramt af et DDoS-angreb?

Er virksomheden ramt af ransomware?

Nogle it-kriminelle afpresser virksomheder ved at kryptere deres filer, så de ikke længere har adgang til dem. Derefter forlanger de løsepenge for at låse dem op.

Klik her, hvis virksomheden ramt af ransomware

Er du udsat for cyberspionage?

Værdifuld viden i din virksomhed kan ende i de forkerte hænder, hvis din virksomhed udsættes for cyberspionage. Det kan både skade din virksomheds økonomi og omdømme.

Klik her, hvis du er udsat for cyberspionage

Er du udsat for online svindel?

Direktørsvindel, phishing og andre digitale svindelnumre kan koste virksomheden dyrt. Derfor er det vigtigt at kende tegnene på svindel.

Klik her, hvis du er udsat for svindel

Er din computer inficeret?

Malware er en samlebetegnelse for software, som har til formål at skade virksomhedens programmer og data. 

Klik her, hvis du er inficeret

Indberet en it-sikkerhedshændelse

For at gøre det nemmere for virksomheder at indberette sikkerhedshændelser, er der på Virk.dk etableret én fælles digital løsning for anmeldelser af sikkerhedshændelser.

Læs mere om, hvordan du indberetter en sikkerhedshændelse 

Vær bedre forberedt næste gang

Hvis du vil være sikker på, at du ved, hvad du skal gøre næste gang du bliver ramt af en it-sikkerhedshændelse skal du lave en beredskabsplan.

Download en skabelon til en beredskabsplan