Cyberhotline for digital sikkerhed

Ring 33 37 00 37

Cyberhotline for digital sikkerhed er til borgere og virksomheder, som ønsker vejledning om, hvordan de bliver mere digitalt sikre samt håndterer og forebygger digital svindel og angreb.

Cyberhotline

Hvad kan hotlinen hjælpe med?

Når du ringer til Cyberhotlinen kan vi bl.a. hjælpe med: 

  • Hvad du kan gøre for at beskytte dig eller din virksomhed mod cyberangreb eller digital svindel
  • Basal vejledning om hvordan du skal  forholde dig, hvis du er udsat for et cyberangreb eller digital svindel
  • Hvem det er relevant at kontakte for videre vejledning

Hotlinen træffer ikke afgørelser eller sagsbehandler konkrete sager.

Cyberhotline

Åbningstider og kontakt

  • Cyberhotlinen er åben 365 dage om året på telefonnummer 33 37 00 37.
  • Åbningstider: 08-20 på hverdage samt 10-16 i weekender og helligdage.
  • Borgerne og virksomheder kan også kontakte Cyberhotlinen skriftligt.
  • Vi bestræber os på at besvare skriftlige henvendelser hurtigst muligt.

Skriv til os her

 

Typiske spørgsmål - borger

Bruger du svage kodeord (passwords), gør du det let for digitale svindlere at få adgang til dine personlige oplysninger. Brug derfor et stærkt kodeord, der er langt, usædvanligt og benytter både store og små bogstaver eller tal. Husk også på, at selv det stærkeste kodeord bliver svagt, hvis du fortæller det til andre. Eller hvis du bruger det samme kodeord flere steder.

Du kan desuden styrke sikkerheden på dine onlinetjenester med to-trins-login og en passwordmanager.

Læs mere om kodeord, to-trins-login og passwordmanager

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til, hvordan du bedst beskytter dine personlige oplysninger digitalt.

Som forælder er der en række råd, du kan følge, så du bedst muligt beskytter dit barn digitalt.

Ved at oprette et selvstændigt Apple-ID eller Google Play-børnekonto til dit barn kan du lave separate sikkerhedsindstillinger for barnets enhed.

Dertil kan du aktivere familiedeling/familiesamling på alle enheder. Denne indstilling kan bruges til at:

  • Begrænse barnets skærmtid og brug af bestemte apps i bestemte tidsrum
  • Blokere for upassende billed- og videoindhold
  • Forhindre køb af apps
  • Administrere barnets kommunikationsmuligheder ved opkald, sms og i andre apps

Læs mere om børns digitale sikkerhed på nettet

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til at gøre dit barns device sikkert.

En stor del af børn og unges liv foregår online, og digitale svindlere udnytter, at børn ofte er mindre skeptiske end vokse. Men hvis du lærer de mest udbredte digitale fælder at kende, kan du hjælpe dine børn til at blive sikre digitalt.

Nedenfor er listet fem svindeltyper rettet mod børn og unge:

  • Svindelsalg i falske netbutikker og ved privat handel
  • Falske konkurrencer på nettet
  • Online spil – snyd i handel med skins og våben
  • Falske profiler på sociale medier
  • Muldyrsfælden – mellemmænd for pengesvindel 

Læs mere om de fem svindeltyper 

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning i, hvordan du hjælper dit barn med at undgå digital svindel.

Har en relation et intimt billede eller video af dig uden dit samtykke, skal du bede dem slette det, gerne skriftligt, da der derved forelægger dokumentation for ophævelsen af samtykket. Hvis billedet eller videoen er blevet delt digitalt, skal du anmelde det til den ansvarlige for hjemmesiden eller det sociale medie og bede dem om at få det slettet.

Har du været udsat for en digital sexkrænkelse, bør du også anmelde det til politiet, da dette er en strafbar handling. Man kan anmelde en digital sexkrænkelse ved at møde op på den lokale politistation, kontakte politiet på 114 eller anmelde det på politiets hjemmeside.

Læs mere om digitale sexkrænkelser

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning i, hvordan du håndterer en digital krænkelse.

Hvis nogen har tilegnet sig uberettiget adgang til din profil på et sociale medie, bør du gøre følgende:

  • Anmeld profilen på sitet
  • Tag kontakt til virksomheden bag platformen (dette kan være svært – brug hjælpesiderne på de enkelte platforme)
  • Politianmeld den uberettigede adgang
  • Spær eventuelle betalingskort tilknyttet kontoen
  • Advar dine venner/følgere om, at nogen har overtaget din konto. Spørg, om de vil hjælpe med at anmelde profilen via sitets anmeldelsesfunktion (hvis muligt)
  • Vær bevidst om, at dit indhold kan være downloadet
  • Har du stadig adgang til kontoen, bør du ændre koder og gennemgå sikkerhedsindstillingerne. Særligt for at sikre, at der ikke er tilføjet andre mails eller telefonnumre, som kan få tilsendt midlertidige adgangskoder
  • Sørg for, at du får en stærk kode med to-faktor-login (se relatererede artikler om kodeord)

Læs mere om sikkerhed på sociale medier

Læs mere om to-trins-login  

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning i, hvordan du begår dig sikkert på sociale medier.

Typiske spørgsmål - virksomhed

Virksomheder kan styrke deres basale it-sikkerhed ved at orientere sig i De syv råd om it-sikkerhed. Rådene er særligt målrettet de virksomheder, som ikke selv har en IT-sikkerhedsansvarlig ansat i virksomheden, og som derfor selv må håndtere den digitale sikkerhed.

1. Få overblik over vigtige data og systemer

2. Opdater programmer løbende

3. Køb antivirus og firewall

4. Tag backup af data

5. Lær at spotte mistænkelige mails

6. Lav stærke adgangskoder

7. Stil sikkerhedskrav til IT-leverandøren

Gå til De syv råd om IT-sikkerhed

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til, hvordan du kan styrke din virksomheds basale IT-sikkerhed.

Danske virksomheder kan rammes af mange typer cyberangreb og digitale trusler, fx phishingforsøg, DDoS-angreb eller ransomware. 

Læs mere om de typiske cybertrusler og få tips til hvordan de kan forebygges. 

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning om de typiske cybertrusler for virksomheder.

IT-kriminelles vej ind i en virksomhed sker ofte via mails (kaldet phishing). Mistænkelige mails kan give en hacker adgang til en virksomheds filer eller snyde en medarbejder til at lave en overførsel. Derfor er det vigtigt at være kritisk overfor mistænkelige mails.

Følg disse råd, hvis du modtager en mistænkelig mail:

1. Spørg dig selv: Bør jeg modtage denne mail?

Vær skeptisk overfor mails, der fx beder dig udlevere oplysninger - også selvom mailen ser troværdig ud. Du skal være ekstra påpasselig, hvis teksten i mailen virker maskinoversat og indeholder mange stavefejl.

2. Send aldrig fortrolige oplysninger

Ingen reelle virksomheder eller myndigheder anmoder om betalingskortoplysninger, NemID eller andre log-in-informationer via e-mail eller sms. Uanset hvor overbevisende og troværdig en mail ser ud, bør man derfor ikke sende de fortrolige oplysninger, der efterspørges i mailen.

3. Tryk aldrig på links i mistænkelige mails

Svindlere indsætter ofte falske links eller vedhæftninger i mailen, der lukker virus eller anden malware ind i firmaets IT-systemer.

4. Tjek afsenderens mailadresse

Du bør altid tjekke mailadressen fra afsenderen, når du får mails. Det er særligt vigtigt, hvis en person eller virksomhed fx beder dig overføre penge. Her skal du sikre dig, at afsenderadressen stemmer overens med personens mail-adresse.

5. Ring til afsenderen, hvis du er i tvivl

Hvis du er i tvivl, om en mail er ægte eller falsk, så tag dig selv tid til at ringe til afsenderen og få telefonisk bekræftelse. Her er det vigtigt ikke blot at anvende det nummer, der er opgivet i mailen, idet dette kan være forfalsket.

Lær at spotte mistænkelige mails

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til, hvordan du spotter phishingmails.

Adgangskoder (passwords) er i høj kurs hos IT-kriminelle, da det kan give dem adgang til virksomheders systemer. Her er tre tips til stærke adgangskoder:

1. Adgangskoden skal have minimum 12 eller flere tegn

Længden på adgangskoden er vigtig, når den skal være sværere at bryde for hackere. Det anbefales, at adgangskoden har en længde på minimum 12 tegn eller flere.

 2. Adgangskoden er unik og bør aldrig bruges flere steder 

Mange genbruger den samme adgangskode til forskellige tjenester - måske både på arbejde og privat. Genbrug af adgangskoder udgør en meget stor risiko for, at en hacker får adgang til ikke blot et enkelt system, men til mange systemer, når en adgangskode bliver lækket eller på anden måde kompromitteret. Derfor skal din adgangskode også være unik. 

3. Brug to-faktor login

To-faktor login gør din digitale færden mere sikker, idet du indtaster adgangskoden på computeren, og derefter godkender login på din smartphone eller med en sms-kode.

Se her, hvordan du slår to-faktor login til på MicrosoftAppleFacebookGoogleInstagram og LinkedIn. To-faktor login kan også kan anvendes på andre systemer i virksomheder, eksempelvis hvis du tilgår virksomhedens systemer hjemmefra. I den situation bør du altid anvende to-faktor login.

Se flere tips til stærke adgangskoder

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til, hvordan du laver en stærk adgangskode.

Hvis du mistænker, at virksomheden er ramt af et cyberangreb er det vigtigt at bevare roen og aktivere jeres beredskabsplan. På Sikkerdigital kan du finde vejledning om hvad du kan gøre, hvis du er ramt af forskellige typer af trusler, fx phishing eller DDoS-angreb.

Indberet brud på sikkerheden på virk.dk

Meld it-relateret økonomisk kriminalitet til Politiet

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til, hvordan du kan håndtere hændelsen. 

Mange virksomheder outsourcer hele eller dele af deres IT-løsninger til eksterne leverandører. Jo mere en virksomheds forretning er baseret på outsourcede IT-løsninger, desto vigtigere er det at have en kvalificeret dialog med IT-leverandøren om sikkerheden jeres løsning. Erhvervsstyrelsen har udviklet et leverandørdialogværktøj, som hjælper virksomheder med at afdække, om leverandøren har tilstrækkelig fokus på IT-sikkerheden. I bør tale med jeres IT-leverandør om alle punkterne, men kravene til sikkerheden kan  variere, alt efter hvor kritiske og følsomme virksomhedens data er.

Læs mere og download leverandørdialogværktøjet

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få  vejledning om leverandørstyring og -sikkerhed.

Flere gode råd til din digitale sikkerhed

Lær dine børn at spotte digital svindel

Som forælder kan du klæde dit barn på, så han eller hun styrer uden om svindlernes fælder.

Brug stærke kodeord

Et stærkt kodeord (password) består af 12 tegn eller mere og genbruges ikke. Få tip til gode kodeord her.   

7 råd om it-sikkerhed i virksomheden

Med syv basale råd kan du styrke din virskomheds digitale sikkerhed.