Cyberhotline for digital sikkerhed

Ring 33 37 00 37

Cyberhotline for digital sikkerhed er til borgere og virksomheder, som ønsker vejledning om, hvordan de bliver mere digitalt sikre samt håndterer og forebygger digital svindel og angreb.

Cyberhotline

Hvad kan hotlinen hjælpe med?

Når du ringer til Cyberhotlinen kan vi bl.a. hjælpe med: 

  • Hvad du kan gøre for at beskytte dig eller din virksomhed mod cyberangreb eller digital svindel
  • Basal vejledning om hvordan du skal  forholde dig, hvis du er udsat for et cyberangreb eller digital svindel
  • Hvem det er relevant at kontakte for videre vejledning

Hotlinen træffer ikke afgørelser eller sagsbehandler konkrete sager.

Cyberhotline

Åbningstider og kontakt

  • Cyberhotlinen er åben 365 dage om året på telefonnummer 33 37 00 37.
  • Åbningstider: 08-20 på hverdage samt 10-16 i weekender og helligdage.
  • Borgerne og virksomheder kan også kontakte Cyberhotlinen skriftligt.
  • Vi bestræber os på at besvare skriftlige henvendelser hurtigst muligt.

Skriv til os her

 

Typiske spørgsmål - borger

Du er blevet hacket, når nogen – mod din vilje – bryder ind i din computer/telefon og dermed får adgang til dine personlige oplysninger.

Hvis du mistænker, at du er blevet hacket kan du køre et antivirusprogram og slette de programmer, som antivirusprogrammet finder mistænkelige/farlige. Hvis du fortsat har mistanke om, at dit device kan være inficeret med en virus, kan du få en it-kyndig eller din forhandler til at kortlægge, hvorvidt en virus er installeret på dit device. Det kan dog aldrig med sikkerhed udelukkes.

Hacking er ulovligt. Det står i Straffelovens §263 stk. 2. Anmeld det til politiet, hvis du er blevet hacket eller hvis nogen uden tilladelse har skaffet sig adgang til dine digitale enheder, fx computer eller mobiltelefon, en streamingtjeneste, fx Netflix, eller en profil på et socialt medie, fx Facebook eller Instagram.

Du kan anmelde til politiet her, hvis du er blevet hacket.

Vær opmærksom på at hotlinen kan ikke be- eller afkræfte, hvorvidt dit device er inficeret med en virus f.eks. spyware eller ransomware.

Læs mere om at beskytte dine enheder mod virus

Manglende opdateringer er en af de mest udbredte årsager til, at vi får virus på vores computere og telefoner. Virus kan ødelægge vores private data eller give andre adgang til dem: personlige oplysninger, vigtige dokumenter, billeder, telefonkontakter m.m.

  • Selvom du beskytter dine enheder med stærke kodeord, kan manglende opdatering af dine styresystemer, apps og programmer efterlade sikkerhedshuller, som giver digitale svindlere mulighed for alligevel at få adgang til dine enheder – nu blot ad bagvejen.
  • Programmerne på din computer, telefon eller tablet bliver løbende opdateret for at lukke sikkerhedshuller, som svindlere ellers kan bruge til at snige sig ind ad bagvejen.

Gode råd om at opdatere programmer og holde dine data sikre:

  • Installér opdateringer, så snart de er tilgængelige.
  • Sæt din telefon, tablet, apps og computer til at opdatere automatisk.
  • Lav en reminder til dig selv om at opdatere din browser (fx Safari, Internet Explorer, Google Chrome og Firefox).

Find vores guides til opdatering af dine enheder og browsere

Hvis du opdager eller mistænker, at andre kender dit kodeord, skal du skifte det med det samme. Bruger du dit kodeord til flere tjenester, skal du skifte kodeord på alle tjenesterne.

Et stærkt kodeord er kendetegnet ved:

  • At være minimum 12 tegn
  • At benytte både store og små bogstaver eller tal
  • At være usædvanligt og svært at gætte for andre

Brug eventuelt en password manager til at holde styr på koderne - se fx forbrugerrådet Tænks artikel om emnet

Vi anbefaler også at bruge to-trins godkendelse. To-faktor login betyder, at du skal igennem to trin for at logge ind: Du kan for eksempel få en kode på sms på din telefon, som du skal indtaste, efter du har indtastet dit normale kodeord eller password.

Se her, hvordan du installerer to-trins-login på dine digitale

Anmeld det til politiet, hvis du er blevet hacket eller hvis nogen uden tilladelse har skaffet sig adgang til dine digitale enheder, fx computer eller mobiltelefon, en streamingtjeneste, fx Netflix, eller en profil på et socialt medie, fx Facebook eller Instagram.

Du kan anmelde til politiet her, hvis du er blevet hacket.

Få flere gode råd om kodeord og få ideer til, hvordan du laver dine egne huskeregler

 

 

Det kan være svært at vide, hvor man skal starte, hvis man vil øge sin digitale sikkerhed. Derfor har vi samlet nogle generelle råd, så du kan komme godt fra start.

Spot et telefonopkald fra svindlere

En person ringer fra ukendt nummer med et ”godt” tilbud eller har brug for dine oplysninger til at løse et problem for dig med det samme. Ved at være opmærksom på et par kendetegn kan du lære at spotte svindelopkald.

Tre tegn på, at det er et fupopkald:

  • Personen kræver, at du udleverer dine personfølsomme oplysninger
  • Telefonnummeret er ukendt eller ser det mærkeligt ud
  • Personen forsøger at give indtryk af, at du skal handle med det samme

Når svindlere ringer, vil de ofte bede dig om at udlevere dine personfølsomme oplysninger over telefonen. Påskuddet vil være, at det er for at kunne hjælpe dig, fx med at stoppe pengeoverførsler fra din konto. Det er også muligt for svindlerne at ændre telefonnummeret, de ringer fra – det kaldes spoofing. Derved kan svindlerens telefonnummer fremstå identisk med fx bankens eller politiets telefonnummer. Det er derfor ikke nok at google telefonnummeret, hvis du er i tvivl, om det er svindel. Kontakt i stedet virksomheden eller myndigheden direkte på deres hovednummer, og spørg ind til henvendelsen.

Spot falske sms’er og mails

Mailen med to flybilletter til 80 kr. lyder som et godt tilbud. Og sms’en fra PostNord med nem betaling af restportoen på din pakke lyder som god service. Det kan være svært at vurdere, om en henvendelse er fup eller ægte. Men ved at holde øje med små detaljer kan du spotte svindlerne.

Spørg derfor altid dig selv:

  • Kræves der, at du sender dine personlige oplysninger?
  • Er der sprog- og stavefejl?
  • Ser eventuelle links underlige ud?
  • Skifter præmisserne undervejs i korrespondancen?
  • Ser afsenderadressen underlig ud på mailen?
  • Får du henvendelser fra afsendere, du ikke har en relation til?

De fleste af os reagerer instinktivt på en besked, der fortæller os, at vi bør handle med det samme. Fx en sms om at MitID stopper med at virke, hvis ikke du opdaterer dine oplysninger. Hvis afsenderen beder dig om at sende dine personlige oplysninger, skal du være skeptisk. Du skal aldrig sende personlige oplysninger som for eksempel bankkontonumre, personnummer eller kodeord over sms. Hvis du bliver bedt om det, kan du være sikker på, at det er fup. Sms’er fra offentlige myndigheder, som fx Digitaliseringsstyrelsen vil typisk ikke føre dig direkte til en login-side, men til hovedsider som borger.dk, politi.dk eller e-boks.dk. Hvis du er i tvivl om en afsender eller et link, så gå selv til afsenderens hovedside, det kan fx være MitID.dk eller borger.dk, så du undgår at klikke på links i sms’en eller mailen.

Find mere viden om de gode råd

Tjek, hvilke fuphenvendelser der er i omløb for tiden

Svindlerne er kreative og udvikler hele tiden nye tricks til e-mails og sms’er, som kan få dig til at gå i fælden. Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden har derfor udviklet appen ”Mit digitale selvforsvar”, hvor du kan se, hvilke svindeltricks der er i omløb. Appen bliver hele tiden opdateret med advarsler med de nyeste fuphenvendelser.

Hent Trygfondens og Forbrugerrådet Tænks app i App Store til iOS og Google Play til Android:

Hent i App Store til iOS

Hent i Google Play til Android

Sesam, luk dig op! Et hemmeligt kodeord sikrer, at porten til skatten kun åbner for den rette. Sådan var det i 1001 Nat-eventyret om Ali Baba og de fyrretyve røvere, og sådan er det stadig på alverdens digitale tjenester i dag. Kodeord hjælper med at sikre, at uvedkommende ikke får adgang til de mange private oplysninger i din mailboks, i din netbank eller hos myndighederne.

Et stærkt kodeord er kendetegnet ved:

  • At være minimum 12 tegn
  • At benytte både store og små bogstaver eller tal
  • At være usædvanligt og svært at gætte for andre

Få flere gode råd om kodeord og få ideer til, hvordan du laver dine egne huskeregler

To-faktorlogin betyder, at du skal igennem to trin for at logge ind. Det beskytter dig yderligere mod, at svindlere får adgang, da de foruden dit brugernavn og kodeord skal have fingre i din mobiltelefon for at logge ind. Du kan for eksempel indstille din mailkonto til, at du får en kode på sms sendt til dit telefonnummer, som du skal indtaste, efter du har indtastet dit normale kodeord. For det meste skal du kun indtaste den ekstra kode, hvis du logger ind fra en ny telefon, browser eller computer end tidligere.

Find vores guides til at installere to-trins-login på diverse online tjenester og sociale medier

Når du bruger offentlige trådløse netværk (wi-fi) på cafeen, til konferencen eller i lufthavnen, risikerer du, at svindlere kan følge med i, hvad du laver. Derfor er det vigtigt, at du beskytter dig, når du er logget på trådløse netværk.

Gode råd om sikker surfing på trådløse netværk:

  • Undgå at sende følsomme data over åbne trådløse netværk (netværk uden kodeord)
  • Benyt dig af din telefons data via internetdeling, hvis du kan
  • Slet fremmede trådløse netværk fra telefonen efter brug.

Gode råd til at sikre dig yderligere:

  • Brug et VPN-program til at skabe en sikker internetforbindelse
  • Sørg for, at dit eget trådløse netværk derhjemme også er sikkert.

Læs mere om, hvordan du beskytter dig, når du logger på trådløse netværk

Selvom du beskytter dine enheder med stærke kodeord, kan manglende opdatering af dine styresystemer, apps og programmer efterlade sikkerhedshuller, som giver digitale svindlere mulighed for alligevel at få adgang til dine enheder – nu blot ad bagvejen. Installér opdateringer, så snart de er tilgængelige, sæt dine devices og apps til at opdatere automatisk og lav en reminder til dig selv om, at opdatere din browser.

Gode råd om at opdatere programmer og holde dine data sikre:

  • Installér opdateringer, så snart de er tilgængelige
  • Sæt din telefon, tablet, apps og computer til at opdatere automatisk
  • Lav en reminder til dig selv om at opdatere din browser (fx Safari, Internet Explorer, Google Chrome og Firefox).

Find vores guides til opdatering af dine enheder og browsere

Telefonen kan blive stjålet, tabletten bliver smadret, eller computeren hacket. Mister du din enhed, eller låser nogen for adgangen, risikerer du at miste vigtige billeder og dokumenter. Så husk at tage sikkerhedskopier.

Gode råd om at tage sikkerhedskopier og holde dine data sikre:

  • Brug en ekstern harddisk og kopiér computerens indhold
  • Sikkerhedskopiér til ”skyen” (cloud), og få adgang til dine data på internettet
  • Tag sikkerhedskopier med jævne mellemrum.

Læs mere om de gode råd

Du modtager en mail med et link til et godt tilbud, så du klikker. Din computer løber tør for strøm i lufthavnen, så du låner et USB-ladestik. Der er mange måder at få virus på computeren. Digitale svindlere er kreative og udvikler hele tiden nye metoder for at kunne installere en virus på din computer. Enten for bare at ødelægge din computer eller for at få adgang til dine data og personlige oplysninger.

Gode råd til at holde din computer fri for virus:

  • Installér et antivirusprogram
  • Pas på med gratis USB-ladere på offentlige steder
  • Tænk dig om, inden du klikker.

Læs mere om de gode råd

Som forælder er der en række råd, du kan følge, så du bedst muligt beskytter dit barn digitalt.

Ved at oprette et selvstændigt Apple-ID eller Google Play-børnekonto til dit barn kan du lave separate sikkerhedsindstillinger for barnets enhed.

Dertil kan du aktivere familiedeling/familiesamling på alle enheder. Denne indstilling kan bruges til at:

  • Begrænse barnets skærmtid og brug af bestemte apps i bestemte tidsrum
  • Blokere for upassende billed- og videoindhold
  • Forhindre køb af apps
  • Administrere barnets kommunikationsmuligheder ved opkald, sms og i andre apps

Læs mere om børns digitale sikkerhed på nettet

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til at gøre dit barns device sikkert.

En stor del af børn og unges liv foregår online, og digitale svindlere udnytter, at børn ofte er mindre skeptiske end vokse. Men hvis du lærer de mest udbredte digitale fælder at kende, kan du hjælpe dine børn til at blive sikre digitalt.

Nedenfor er listet fem svindeltyper rettet mod børn og unge:

  • Svindelsalg i falske netbutikker og ved privat handel
  • Falske konkurrencer på nettet
  • Online spil – snyd i handel med skins og våben
  • Falske profiler på sociale medier
  • Muldyrsfælden – mellemmænd for pengesvindel 

Læs mere om de fem svindeltyper 

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning i, hvordan du hjælper dit barn med at undgå digital svindel.

Har en relation et intimt billede eller video af dig uden dit samtykke, skal du bede dem slette det, gerne skriftligt, da der derved forelægger dokumentation for ophævelsen af samtykket. Hvis billedet eller videoen er blevet delt digitalt, skal du anmelde det til den ansvarlige for hjemmesiden eller det sociale medie og bede dem om at få det slettet.

Har du været udsat for en digital sexkrænkelse, bør du også anmelde det til politiet, da dette er en strafbar handling. Man kan anmelde en digital sexkrænkelse ved at møde op på den lokale politistation, kontakte politiet på 114 eller anmelde det på politiets hjemmeside.

Læs mere om digitale sexkrænkelser

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning i, hvordan du håndterer en digital krænkelse.

Hvis nogen har tilegnet sig uberettiget adgang til din profil på et sociale medie, bør du gøre følgende:

  • Anmeld profilen på sitet
  • Tag kontakt til virksomheden bag platformen (dette kan være svært – brug hjælpesiderne på de enkelte platforme)
  • Politianmeld den uberettigede adgang
  • Spær eventuelle betalingskort tilknyttet kontoen
  • Advar dine venner/følgere om, at nogen har overtaget din konto. Spørg, om de vil hjælpe med at anmelde profilen via sitets anmeldelsesfunktion (hvis muligt)
  • Vær bevidst om, at dit indhold kan være downloadet
  • Har du stadig adgang til kontoen, bør du ændre koder og gennemgå sikkerhedsindstillingerne. Særligt for at sikre, at der ikke er tilføjet andre mails eller telefonnumre, som kan få tilsendt midlertidige adgangskoder
  • Sørg for, at du får en stærk kode med to-faktor-login (se relatererede artikler om kodeord)

Læs mere om sikkerhed på sociale medier

Læs mere om to-trins-login  

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning i, hvordan du begår dig sikkert på sociale medier.

Så snart du opdager, at din identitet er blevet stjålet eller misbrugt, skal du ligesom i førstehjælp standse ulykken. Det betyder at du skal spærre for brugen af dit NemID/MitID. Hvis du kan se, at der bliver trukket beløb fra din bankkonto, som du ikke kan genkende, skal du kontakte din bank.

Du kan ringe til hotlinen ved identitetstyveri på 3398 0098 og få hjælp døgnet rundt.

Du kan også finde svar på, hvordan du bedst sikrer dig, når skaden er sket på siden her

Typiske spørgsmål - virksomhed

Virksomheder kan styrke deres basale it-sikkerhed ved at orientere sig i De syv råd om it-sikkerhed. Rådene er særligt målrettet de virksomheder, som ikke selv har en IT-sikkerhedsansvarlig ansat i virksomheden, og som derfor selv må håndtere den digitale sikkerhed.

1. Få overblik over vigtige data og systemer

2. Opdater programmer løbende

3. Køb antivirus og firewall

4. Tag backup af data

5. Lær at spotte mistænkelige mails

6. Lav stærke adgangskoder

7. Stil sikkerhedskrav til IT-leverandøren

Gå til De syv råd om IT-sikkerhed

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til, hvordan du kan styrke din virksomheds basale IT-sikkerhed.

Danske virksomheder kan rammes af mange typer cyberangreb og digitale trusler, fx phishingforsøg, DDoS-angreb eller ransomware. 

Læs mere om de typiske cybertrusler og få tips til hvordan de kan forebygges. 

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning om de typiske cybertrusler for virksomheder.

IT-kriminelles vej ind i en virksomhed sker ofte via mails (kaldet phishing). Mistænkelige mails kan give en hacker adgang til en virksomheds filer eller snyde en medarbejder til at lave en overførsel. Derfor er det vigtigt at være kritisk overfor mistænkelige mails.

Følg disse råd, hvis du modtager en mistænkelig mail:

1. Spørg dig selv: Bør jeg modtage denne mail?

Vær skeptisk overfor mails, der fx beder dig udlevere oplysninger - også selvom mailen ser troværdig ud. Du skal være ekstra påpasselig, hvis teksten i mailen virker maskinoversat og indeholder mange stavefejl.

2. Send aldrig fortrolige oplysninger

Ingen reelle virksomheder eller myndigheder anmoder om betalingskortoplysninger, NemID eller andre log-in-informationer via e-mail eller sms. Uanset hvor overbevisende og troværdig en mail ser ud, bør man derfor ikke sende de fortrolige oplysninger, der efterspørges i mailen.

3. Tryk aldrig på links i mistænkelige mails

Svindlere indsætter ofte falske links eller vedhæftninger i mailen, der lukker virus eller anden malware ind i firmaets IT-systemer.

4. Tjek afsenderens mailadresse

Du bør altid tjekke mailadressen fra afsenderen, når du får mails. Det er særligt vigtigt, hvis en person eller virksomhed fx beder dig overføre penge. Her skal du sikre dig, at afsenderadressen stemmer overens med personens mail-adresse.

5. Ring til afsenderen, hvis du er i tvivl

Hvis du er i tvivl, om en mail er ægte eller falsk, så tag dig selv tid til at ringe til afsenderen og få telefonisk bekræftelse. Her er det vigtigt ikke blot at anvende det nummer, der er opgivet i mailen, idet dette kan være forfalsket.

Lær at spotte mistænkelige mails

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til, hvordan du spotter phishingmails.

Adgangskoder (passwords) er i høj kurs hos IT-kriminelle, da det kan give dem adgang til virksomheders systemer. Her er tre tips til stærke adgangskoder:

1. Adgangskoden skal have minimum 12 eller flere tegn

Længden på adgangskoden er vigtig, når den skal være sværere at bryde for hackere. Det anbefales, at adgangskoden har en længde på minimum 12 tegn eller flere.

 2. Adgangskoden er unik og bør aldrig bruges flere steder 

Mange genbruger den samme adgangskode til forskellige tjenester - måske både på arbejde og privat. Genbrug af adgangskoder udgør en meget stor risiko for, at en hacker får adgang til ikke blot et enkelt system, men til mange systemer, når en adgangskode bliver lækket eller på anden måde kompromitteret. Derfor skal din adgangskode også være unik. 

3. Brug to-faktor login

To-faktor login gør din digitale færden mere sikker, idet du indtaster adgangskoden på computeren, og derefter godkender login på din smartphone eller med en sms-kode.

Se her, hvordan du slår to-faktor login til på MicrosoftAppleFacebookGoogleInstagram og LinkedIn. To-faktor login kan også kan anvendes på andre systemer i virksomheder, eksempelvis hvis du tilgår virksomhedens systemer hjemmefra. I den situation bør du altid anvende to-faktor login.

Se flere tips til stærke adgangskoder

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til, hvordan du laver en stærk adgangskode.

Hvis du mistænker, at virksomheden er ramt af et cyberangreb er det vigtigt at bevare roen og aktivere jeres beredskabsplan. På Sikkerdigital kan du finde vejledning om hvad du kan gøre, hvis du er ramt af forskellige typer af trusler, fx phishing eller DDoS-angreb.

Indberet brud på sikkerheden på virk.dk

Meld it-relateret økonomisk kriminalitet til Politiet

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få yderligere vejledning til, hvordan du kan håndtere hændelsen. 

Mange virksomheder outsourcer hele eller dele af deres IT-løsninger til eksterne leverandører. Jo mere en virksomheds forretning er baseret på outsourcede IT-løsninger, desto vigtigere er det at have en kvalificeret dialog med IT-leverandøren om sikkerheden jeres løsning. Erhvervsstyrelsen har udviklet et leverandørdialogværktøj, som hjælper virksomheder med at afdække, om leverandøren har tilstrækkelig fokus på IT-sikkerheden. I bør tale med jeres IT-leverandør om alle punkterne, men kravene til sikkerheden kan  variere, alt efter hvor kritiske og følsomme virksomhedens data er.

Læs mere og download leverandørdialogværktøjet

Du kan altid ringe til os på 33 37 00 37 og få  vejledning om leverandørstyring og -sikkerhed.

Flere gode råd til din digitale sikkerhed

Lær dine børn at spotte digital svindel

Som forælder kan du klæde dit barn på, så han eller hun styrer uden om svindlernes fælder.

Brug stærke kodeord

Et stærkt kodeord (password) består af 12 tegn eller mere og genbruges ikke. Få tip til gode kodeord her.   

7 råd om it-sikkerhed i virksomheden

Med syv basale råd kan du styrke din virskomheds digitale sikkerhed.