Tag dig tid, og skab gode rammer for samtalen
Det kan være ubehageligt for børn at indrømme og tale om deres oplevelser ved at være blevet svindlet. De følelser kan bedst håndteres ved at tage samtalen i nogle rolige og trygge rammer, hvor der er god tid. Det er ikke, når man er på vej ud ad døren til skole. Eller når du lige har opdaget svindlen og selv er chokeret og måske er kommet til at skælde barnet ud. Der skal være tid og ro, før du kan få dit barn til at åbne op.
Vær åben og anerkendende
Skam, frustration og følelsen af at have dummet sig er nogle af de følelser, som børn og unge fortæller om, når de er blevet udsat for svindel. Derfor kan de også være flove over at skulle fortælle det til deres forældre, og mange er også bange for, at forældrene bliver sure.
Det er vigtigt, at du er åben og anerkendende og spørger nysgerrigt og ikke anklagende ind til oplevelsen, når du taler med dit barn om det, der er sket. Selvom det fx kan være mange penge, dit barn har mistet i et svindelnummer, skal du være rummelig og møde dit barn i hans/hendes frustration.
Brug samtalen til at handle og forebygge
Det er vigtigt, at dit barn fortæller dig, hvis barnet har været udsat for svindel. Så kan I nemlig sammen gøre noget ved det og kontakte politiet. Det er nemlig vigtigt at agere hurtigt, hvis man fx har fået stjålet sine kontooplysninger, betalt penge for en vare, man aldrig får, el.lign.
Selvom der ikke er blevet hævet penge på din konto dagen efter, kan dit barns eller dine personlige oplysninger blive en handelsvare for svindlerne. Måske er det først seks måneder senere, at der reelt bliver foretaget køb eller hævet penge. Så længe efter hændelsen, at du netop ikke selv er opmærksom på det længere.
Du kan bruge samtalen om oplevelsen af svindel til at tale om, hvordan dine børn en anden gang kan blive bedre til at spotte svindelnumre, så de ikke hopper i fælderne.
Læs mere om, hvordan du kan lære dine børn at spotte digital svindel