Er dit barn blevet udsat for digital svindel?

Det kan være en ubehagelig oplevelse både for dig og dit barn, hvis barnet bliver udsat for digital svindel. Uanset om man mister sine penge, får frarøvet personlige oplysninger eller får brudt tilliden til andre mennesker. Men du kan hjælpe dit barn ved at tale om oplevelsen. Følg et par gode råd til, hvordan du kan gøre

Hvordan er det lige, man som forælder taler med sit barn om oplevelser og følelser efter at have været udsat for svindel? Det kan være svære følelser for et barn at tale om. Følelserne er mange og handler bl.a. om bristet tillid, angst eller slet og ret ærgrelse over at have mistet lommepengene. Men hvis du tager dig god tid og skaber nogle gode rammer for samtalen, kan du støtte dit barn og hjælpe dem videre.

Billede af overrasket barn der kigger på ipad

Det kan være svært at tale med sit barn om de følelser, de har efter at have været udsat for svindel. Tag dig derfor god tid, og skab nogle gode rammer for samtalen.

 

Gode råd til at tale med dit barn om oplevelsen af svindel:

  1. Tag dig tid, og skab gode rammer for samtalen
  2. Vær åben og anerkendende
  3. Brug samtalen til at handle og forebygge.

Tag dig tid, og skab gode rammer for samtalen

Det kan være ubehageligt for børn at indrømme og tale om deres oplevelser ved at være blevet svindlet. De følelser kan bedst håndteres ved at tage samtalen i nogle rolige og trygge rammer, hvor der er god tid. Det er ikke, når man er på vej ud ad døren til skole. Eller når du lige har opdaget svindlen og selv er chokeret og måske er kommet til at skælde barnet ud. Der skal være tid og ro, før du kan få dit barn til at åbne op.

Vær åben og anerkendende

Skam, frustration og følelsen af at have dummet sig er nogle af de følelser, som børn og unge fortæller om, når de er blevet udsat for svindel. Derfor kan de også være flove over at skulle fortælle det til deres forældre, og mange er også bange for, at forældrene bliver sure.

Det er vigtigt, at du er åben og anerkendende og spørger nysgerrigt og ikke anklagende ind til oplevelsen, når du taler med dit barn om det, der er sket. Selvom det fx kan være mange penge, dit barn har mistet i et svindelnummer, skal du være rummelig og møde dit barn i hans/hendes frustration.

Brug samtalen til at handle og forebygge

Det er vigtigt, at dit barn fortæller dig, hvis barnet har været udsat for svindel. Så kan I nemlig sammen gøre noget ved det og kontakte politiet. Det er nemlig vigtigt at agere hurtigt, hvis man fx har fået stjålet sine kontooplysninger, betalt penge for en vare, man aldrig får, el.lign.

Selvom der ikke er blevet hævet penge på din konto dagen efter, kan dit barns eller dine personlige oplysninger blive en handelsvare for svindlerne. Måske er det først seks måneder senere, at der reelt bliver foretaget køb eller hævet penge. Så længe efter hændelsen, at du netop ikke selv er opmærksom på det længere.

Du kan bruge samtalen om oplevelsen af svindel til at tale om, hvordan dine børn en anden gang kan blive bedre til at spotte svindelnumre, så de ikke hopper i fælderne.

Læs mere om, hvordan du kan lære dine børn at spotte digital svindel

Det er ikke flovt at hoppe i svindlernes fælder

Mange børn og unge får følelsen af at have dummet sig og bliver derfor flove over at være hoppet i svindlernes fælder. Men digital svindel rettet mod børn og unge er udbredt. Og svindlerne følger med tiden og fornyer sig hele tiden, så det er svært for børn at gennemskue.

Har du læst?

Fem typer svindel mod børn du bør kende

Børn er nogen gange mindre skeptiske end voksne. Da børn indgår i fællesskaber, nogle handler også, på nettet kan de være lette ofre.

Lær dine børn at spotte digital svindel

Som forælder kan du klæde dit barn på, så han eller hun styrer uden om svindlernes fælder.

Når skaden er sket: Offer for identitetstyveri?

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det.