Fem typer svindel mod børn du bør kende

Børn spiller og får venner hver dag på nettet. Nogle shopper også. Det udnytter de digitale svindlere, som nyder godt af, at børnene ofte er mindre skeptiske end os voksne. Hvis du kender til de mest udbredte digitale fælder, svindlerne bruger, kan du hjælpe dine børn til at blive sikre digitalt.

Der er særligt fem fælder, hvor digitale svindlere forsøger at udnytte børn til fx at få en økonomisk gevinst eller udbrede spam. Hvis du som forælder gør dig bekendt med fælderne og taler med dine børn om dem, kan du bedre ruste børnene til ikke at falde i fælderne.

""

Fem typer svindel, rettet mod børn:

  1. Svindelsalg i falske netbutikker og ved privat handel.
  2. Falske konkurrencer på nettet.
  3. Online spil: Snyd i handel med skins og våben.
  4. Falske profiler på sociale medier.
  5. Muldyrs-fælden gør børn til mellemmænd for pengesvindel.

Svindelsalg i falske netbutikker og ved privat handel

Børn bliver tit revet med af et godt tilbud eller et nyt spil og kommer derfor hurtigt til at swipe eller får trykket på køb. Det gør de ofte uden at tjekke, om sælgeren ser troværdig ud, om der er gode brugeranmeldelser, eller om den profil, der vil sælge dem noget, er reel. Det udnytter mange svindlere – både i handler mellem private som fx på Den Blå Avis eller på falske netbutikker. Børn bliver lokket til at overføre penge, uden at børnene nogensinde modtager den vare, de har købt.

Som forælder kan du modvirke, at de udsættes for svindel, når de køber, hvis du enten godkender deres køb, inden de køber, eller taler med dem om, hvordan de kan spotte falske profiler, onlinebutikker og tilbud. Husk også at holde øje med din konto og se efter mistænkelige bevægelser, hvis dit barn selv kan købe på nettet.

Hvorfor er det vigtigt?

Det er ikke bare ærgerligt at miste penge på et køb af en vare, man aldrig får. Det kan også være en ubehagelig oplevelse for et barn at være blevet frarøvet sine penge og udsat for svindel.

Læs mere om, hvordan du spotter fupbutikker på nettet

Læs mere om, hvad du skal være opmærksom på, når du handler med private

Falske konkurrencer på nettet

En anden type svindel, som børn og unge kan blive udsat for, er konkurrencer, som annonceres på især de sociale medier. Alt fra ture til Legoland, biografbilletter og gavekort til McDonald’s bliver udlovet. ”Du skal bare lige klikke dig videre til hjemmesiden, udfylde en formular, så er du tilmeldt”.

Med falske konkurrencer, som ofte ser rigtige ud og ligner de steder eller butikker, børnene kender, lokker de digitale svindlere børnene i fælden. De kan nemlig ikke altid gennemskue, at webadressen – som i eksemplet med LEGO – ved nærmere eftersyn ikke er korrekt.

Billede af fupside med Legoland

Hvorfor er det vigtigt?

Med falske konkurrencer ender de unge ofte skuffede. Der er nemlig slet ikke nogen vindere af konkurrencerne. Svindlerne bruger derimod de falske konkurrencer til at få fingre i personlige oplysninger som fx mailadresse eller telefonnummer. Trykker man på linket til konkurrencen, bliver man måske bedt om at udfylde kort- eller kontooplysninger. Eller måske er man allerede den heldige vinder og vil få præmien indsat på sin bankkonto, hvis man sender kort- eller kontooplysningerne.

Har du børn, der er store nok til at have egne betalingskort, er det en god idé at aftale, at de spørger en voksen til råds, inden de deltager i en konkurrence. Fortæl dem, at de aldrig må sende hverken koder eller kontooplysninger, selvom de bliver bedt om det.

Læs mere om, hvordan du kan spotte falske konkurrencer

Online spil: Snyd i handel med skins og våben

Digital svindel mod børn sker også andre steder end på de sociale medier. Når børn og unge spiller computerspil som Fortnite, CS:GO eller Fifa, kan de fx blive tilbudt at købe en af de andres spilkonto eller ’skins’ til deres egen karakter eller hold.

Adgang til nye dele af spillet eller specielle våben og skins kan være en meget attraktiv valuta for børn og unge. Derfor kan det også være fristende for børn og unge at sige ”ja tak” til et godt tilbud i grupper på fx Facebook eller i chatfunktionen inde i spillet. Men det er klogt lige at stoppe op, tjekke profilen og handle sikkert, hvis man vil undgå at havne i digitale svindleres fælder.

Hvorfor er det vigtigt?

Glemmer man at tjekke sælgerens profil, kan der være radiotavshed på chatten, så snart pengene er overført. Og lommepengene er røget.

I andre, mere alvorlige tilfælde er spilkontoen, som barnet eller den unge er blevet lokket til at købe, oprettet og betalt med et stjålent kreditkort – og så er barnet eller den unge pludselig medvirkende til kriminalitet uden selv at vide det.

Du bør derfor som forælder tage snakken med dine børn om, hvad de skal være særligt opmærksomme på, når de laver handler i online spil. Den snak kan du nemmest tage ved at være åben og nysgerrig og dermed blive en aktiv del af dit barns spil.

Find de gode råd om svindel i forbindelse med online spil.

Brug Sikkerdigital.dk’s dialogværktøj til at tage snakken med dit barn om online gaming

Falske profiler på sociale medier

Der findes mange forskellige falske profiler på de sociale medier. Svindlere er kreative, når de opretter falske profiler, og bruger derfor også ofte billeder af personer, der allerede er på de sociale medier, og som du eller dit barn er venner med. Lige som voksne, er børn og unge hurtige til at acceptere, når de får en venneanmodning. Får man beskeder fra en, man allerede er venner med, er paraderne nede, og det kan tage tid, før man opdager, at noget er forkert. Med falske profiler kan svindlerne nemmere få lokket børn i en fælde.

Hvorfor er det vigtigt?

Svindlere bruger ofte falske profiler eller svindelbeskeder for at lokke adgangskoder eller penge ud af børn. De lokker med gode tilbud – fx om hjælp i et online spil –, hvis man bare sender dem adgangskoden til ens spilkonto. Svindlerne bruger også de falske profiler til at sende falske reklamer og konkurrencer ud til et større netværk, så sandsynligheden øges for at fange et barn, der kan lokkes til at afgive personlige oplysninger.

Læs mere om, hvordan du spotter falske profiler

Muldyrssvindel gør børn til mellemmænd for pengesvindel

I muldyrssager er børn eller unge blevet udnyttet til at være mellemmænd ved overførsel af penge mellem kriminelle. Børn kan blive lokket af digitale svindlere, som bruger følelsesmæssige situationer eller beder om hjælp i opslag på fx Facebook-grupper.

Så snart den unge reagerer på opslaget, flytter dialogen typisk over i et lukket forum, fx Messenger eller sms. Her fortæller svindleren, at han/hun har brug for hjælp til en hurtig og umiddelbart uskyldig pengeoverførsel. Barnet bliver evt. lovet en lille sum penge som tak for hjælpen.

Hjælpsomhed og belønning

Den unge får overført et beløb, fx via MobilePay, og skal blot hæve beløbet igen som kontanter og aflevere dem retur. Den konto, hvor pengene kommer fra, er ikke svindlerens egen, og overførslen kan derfor vise sig at stamme fra en anden netbank-kunde, som slet ikke ved, at pengene er taget og nu skifter hænder for at sløre sporet.

Hvorfor er det vigtigt at undgå muldyrsvindel?

Kriminelle udnytter ofte unges hjælpsomhed, sårbarhed eller socialt pres til at være muldyr. Ved en uopmærksom handling risikerer børn og unge at blive muldyr – dvs. medskyldige i hvidvask af penge. Og dermed medvirker de aktivt i en strafbar handling.

Tal med dem om, at de aldrig må overføre penge til online venner eller fremmede, de ikke kender godt og har mødt i virkeligheden.

Læs mere om, hvordan du forebygger, at du eller dit barn bliver mellemmand for hvidvask

Har du læst?

Test dig selv: Spiller I spil online?

Prøv en test, tag en challenge og få gode råd om svindel i online-spil. Særligt til jer, der køber udstyr og lignende i spil.

Muldyr: Forebyg, at din teenager bliver mellemmand for hvidvask

I såkaldte muldyrssager bliver personer helt ned til 13-års alderen lokket til at være mellemmænd ved pengeoverførsel for kriminelle. Som forælder er det en god idé at tale med din teenager om muldyrssvindel.

Tag en snak med jeres børn om det digitale liv

Claus tog en snak med børnene for at blive klogere på deres digitale liv. Læs historien.