Ryger du i fupbutikkens fælde, kan du blive udsat for forskellige typer af svindel:
- Det kan være, at du aldrig modtager varen, og dine penge er tabt.
- Du modtager en vare, der langtfra lever op til det annoncerede (fx en billig kopivare). Din klage til butikken trækker ud, og imens kan fupbutikken køre videre og svindle andre.
- Du modtager ikke varen, men dine kort- og kontoinformationer bliver brugt til at købe andre varer for eller bliver solgt til andre svindlere.
Kig efter dette, når du handler på nettet
Vil du styre uden om fupbutikkerne, handler det kort sagt om at spotte de små tegn: fx når du swiper købet i MitID appen,
1. Meget billige mærkevarer
De fleste fupbutikker reklamerer med kæmpe besparelser på kendte mærkevarer inden for fx sko eller tøj, som man ofte vil søge efter på nettet. Men vær opmærksom, hvis varen er markant billigere end andre steder. Så kan tilbuddet være for godt til at være sandt.
2. Sprogfejl og priser i skæve beløb
Mange fupbutikker får oversat al tekst af en computer. Derfor er fupbutikker fulde af sprogfejl og sjove formuleringer. Skæve priser (fx 378,16 kr. for et par mærkevare sko) kan være tegn på, at indholdet er kopieret fra udenlandske butikker og automatisk oversat direkte til dansk sprog og valuta.
3. Underlige webadresser
Tjek altid, om webadressen passer til det, webshoppen sælger. Mange fupbutikker har overtaget en gammel webadresse, som slet ikke har noget med varerne at gøre. Andre prøver at få butikken til at ligne en officiel webbutik for et kendt mærke, blot med en mindre ændring i webadressens stavemåde.
4. Beløb og butiksnavn er ændret, når du skal godkende købet
Læs altid, hvad du er i gang med at godkende for at sikre dig, at handlen svarer til det, du ønsker at købe (fx inden du swiper i MitID app). For stemmer beløbet og butikkens navn ikke, er du måske ved at blive udsat for svindel. Det kan være en fupbutik, og bag facaden bliver dine kortoplysninger brugt til at foretage et helt andet – og måske dyrere – køb på en helt anden webbutik. Varen leveres til svindleren, men du har betalt for den.
5. Ingen "om-os"-side
Har webshoppen en ”om os”-side, og er butikken beskrevet fyldestgørende? Svindlerne har sjældent gjort sig umage med at beskrive butikken og deres service. Seriøse webbutikker vil oftest gerne fortælle om sig selv og deres historie. Så vær skeptisk, hvis ”Om os”-siden ikke findes, er tyndt beskrevet eller ikke oplyser deres kontaktinformationer og fysiske adresse.