Gode råd til at bruge MitID sikkert

Dit personlige MitID er dit – og kun dit. Hold derfor altid dine MitID-oplysninger for dig selv. Få gode og praktiske råd til, hvordan du bruger MitID nemt og sikkert.

MitID kan bruges til at logge sikkert på netbank, offentlige hjemmesider og en lang række private tjenester på nettet. Ved at bruge MitID kan du bruge samme bruger-ID og identifikationsmiddel til flere tjenester. Men det betyder også, at digitale svindlere kan få adgang til en stor del af dit private digitale liv, hvis de får fingrene i dine MitID-oplysninger.

Med MitID kan du let logge ind på din netbank, offentlige hjemmesider med mere. Netop derfor skal du passe rigtig godt på dit MitID.

Fakta om MitID

  • MitID blev lanceret i 2021 og har gradvist erstattet NemID, der lukkede endeligt i oktober 2023.
  • MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Hvis du ikke har mulighed for at bruge appen, kan du bruge en kodeviser, kodeoplæser eller chip.
  • MitID kan bruges på tværs af EU. Du kan derfor identificere dig med MitID på andre europæiske landes offentlige e-services.

Din MitID-konto er dit ansvar

MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed. Men du har stadig ansvaret for at passe godt på dit personlige MitID. Ønsker du at spærre MitID kan dette gøres på to forskellige måder. Du bør spærre din MitID kodeviser, kodeoplæser eller chip, hvis du har mistet den. Hvis du har fået ny telefon anbefaler vi, at du sletter din MitID app på din gamle telefon. Du bør spærre hele MitID, hvis du har mistanke om eller opdager, at din MitID-konto er blevet misbrugt.

Spær MitID identifikationsmiddel

Spær straks dit identifikationsmiddel (app, kodeviser, kodeoplæser eller chip), hvis du har tabt eller fået stjålet et MitID identifikationsmiddel. Spærringen betyder, at hverken du eller andre kan bruge – eller misbruge – det pågældende MitID identifikationsmiddel.

Sådan spærrer du et MitID-identifikationsmiddel

Spær hele MitID midlertidigt

Hvis du har mistanke om at dit personlige MitID er blevet misbrugt, bør du spærre det midlertidigt. Når du spærrer det midlertidigt, lukkes der for al brug af din MitID-konto. Det betyder, at hverken du eller andre kan bruge – eller misbruge – dit personlige MitID. Du bør spærre MitID, hvis dit bruger-ID er blevet ændret af en anden, hvis du har godkendt en anmodning, du ikke selv har sat i gang, eller hvis du har givet dit bruger-ID eller kode videre til en person, du nu mistænker for at være en svindler.

Sådan spærrer du hele MitID midlertidigt

Gode råd om sikker brug af MitID

  1. Del aldrig dine MitID-oplysninger med andre
  2. Vælg et stærkt bruger-ID - og et stærkt kodeord, hvis du bruger kodeviser, kodeoplæser eller chip
  3. Læs altid, hvad du er ved at godkende med MitID

1. Del aldrig dine MitID-oplysninger med andre

Du må aldrig dele dine MitID-oplysninger med andre. Hverken med fremmede eller folk, du kender. Det gælder alle de dele, som sikkerheden ved MitID består af:

  • Dit bruger-ID – undtagen, hvis du selv kontakter MitID-support eller Cyberhotline for digital sikkerhed.
  • Din PIN-kode til MitID-appen.
  • Din adgangskode til din chip, kodeviser eller kodeoplæser
  • Dine engangskoder fra din kodeviser eller kodeoplæser

Svindlere kan udgive sig for at være fra en bank eller myndighed og lokke dig til at udlevere dine MitID-oplysninger. Det skal du ikke gøre. Hverken offentlige myndigheder (fx borgerservice eller politiet) eller private virksomheder (fx bank eller forsikringsselskab) vil uopfordret bede om dine MitID-oplysninger. Hverken over mail, sms eller opkald.

Sådan spotter du falske henvendelser over mail, sms og opkald

Hvorfor er det vigtigt?

Sikkerheden ved at bruge MitID er meget høj, fordi den består af flere dele. Svindlerne skal altså have adgang til mere end blot en enkelt del for at få fuld adgang til din MitID-konto.

Deler du dine MitID-oplysninger med andre, giver du dem adgang til alle de personlige oplysninger, man kan få adgang til med et MitID: netbank, skat.dk med mere. Du giver dem også mulighed for at foretage handlinger i dit navn – fx overføre penge eller købe varer på kredit – hvor du vil have svært ved at bevise, at det ikke var dig.

Udbredelse

57 pct.

af danskerne har det seneste år været udsat for phishing-forsøg enten via mail, sms eller telefonopkald og bedt om at udlevere personlige oplysninger som fx MitID-login, kodeord eller betalingskortoplysninger.
Kilde: Analyse "Danskernes informationssikkerhed 2022".

Guide

Træn dig selv i MitID

Du kan blive fortrolig med MitID og træne dig selv i brugen, uden du bruger din egen profil.

Du finder det på demo.borger.dk

2. Vælg et stærkt bruger-ID og kodeord

Hvis du bruger MitID-appen, består dit login af et bruger-ID og en pinkode. Sørg for at lave et stærkt bruger-ID, som du selv kan huske, men som andre har svært ved at gætte. Du kan fx bruge en blanding af bogstaver, tal og eventuelt specialtegn:

  • signesnye#id
  • peter78frahaderslev
  • stine!vinder!altid:o)

Der er ikke forskel på store og små bogstaver i dit bruger-ID.

Hvis du bruger en kodeviser, kodeoplæser eller chip frem for en app, skal du også vælge en adgangskode. Et stærkt kodeord er langt, usædvanligt og inkluderer gerne andet end almindelige små bogstaver. Dit kodeord bør være på minimum 12 tegn, også selvom det kan være svært at huske.

Læs mere om, hvordan du laver stærke kodeord

Hvorfor er det vigtigt?

Gætter en svindler sig frem til dit bruger-ID, er det ikke nok til, at svindleren kan misbruge det. Sikkerheden i MitID består nemlig af flere dele. Alligevel er det en god idé at lave et stærkt MitID bruger-ID. Det er med til at styrke den samlede sikkerhed.

Husk også, at jo flere tegn dit bruger-ID og evt. adgangskode består af, desto flere kombinationer af tegn skal svindlerne igennem for at gætte rigtigt, hvis de vil prøve sig frem.

Test

Har du styr på dine kodeord?

Er du god til at lave kodeord? Du kan teste dig selv med tre skarpe quiz-spørgsmål.

Tag testen her

3. Læs altid, hvad du er ved at godkende med MitID

Hver gang du modtager en godkendelsesanmodning i MitID, vil der stå, hvad godkendelsen går til. Læs altid, hvad du er ved at godkende – og at det passer til den handling, du gerne vil udføre, og som du selv har sat i gang. Så er du helt sikker på, at du ikke godkender noget uventet.

Godkend ikke noget på baggrund af fx et opkald eller mail fra nogen, der giver sig ud for at være fra banken, MitID-support eller noget tredje. Det kan være svindlere. Offentlige myndigheder og banker vil aldrig kontakte dig på den måde og bede dig udlevere dine MitID-oplysninger eller godkende en handling, du ikke selv har igangsat. De vil heller ikke ringe og bede dig overføre penge. Hvis du er i tvivl, så læg røret på, og ring selv op til det hovednummer, du kender på din bank eller anden myndighed.

Hvorfor er det vigtigt?

MitID er dit digitale identifikationsmiddel, og derfor kan en godkendelse med MitID ses som en digital underskrift. Ligesom du læser dokumenter igennem, før du underskriver dem fysisk, er det altid en god idé at tjekke, hvad du sætter din digitale underskrift på med MitID. På den måde undgår du samtidig at falde i svindlernes fælde.

 

Har du læst

Beskyt dine personlige oplysninger

Du beskytter dine personlige oplysninger bedst, hvis du undgår at dele dem. Her er nogle gode råd. 

Test dig selv: Kan du spotte de digitale fælder?

Kan du spotte fælder og svindel? Tag testen og bliv klogere på de digitale fælder.

 

Cyberhotline for digital sikkerhed

Har du spørgsmål til hvordan du styrker din digitale sikkerhed eller hvordan du håndterer og forebygger svindel?