Slået tilbage til start
Ascendic rækker ud til Facebook for hjælp. Der er bare ét problem: Erhvervssupport foregår gennem den konto, virksomheden netop er blevet låst ude af. Det betyder, at de skal bevise, at de er kontoens retmæssige ejere – en både bøvlet og langsom proces.
”Man tænker, sådan noget kun sker for de helt store selskaber med milliarder på bankkontoen. Vi respekterede simpelthen ikke truslen nok.”
Alexander Hagedorn Trolle
Virksomheden venter i et par uger med manglende svar fra Facebooks side, mens hver dag gennemsnitligt koster dem i omegnen af 10.000 kr. i potentiel omsætning. Og så beslutter de sig for selv at rykke.
Da Ascendic og virksomhedens sociale kanaler stadig er nye, vælger iværksætterne at oprette en helt ny konto uden at lide et alt for stort tab af følgere. Deres mindre størrelse viser sig at være held i uheld, men det er heller ikke helt omkostningsfrit at blive slået tilbage til start.
”Vi har kunnet mærke på vores nye profil, at marketingen har stået væsentligt mere stille end først antaget. For vi mangler al den værdifulde data om kundesegmentering, vi med tiden har opbygget på den oprindelige konto. Det er en langtidsinvestering, der ryger i svinget,” siger Alexander Hagedorn Trolle.
It-sikkerhed skal prioriteres
Nu hvor cyberangrebet er en overstået episode, kan Ascendic godt se, at de tidligere har taget for let på deres sikkerhedsforanstaltninger – eller manglen på samme.
”Vi havde aldrig troet, at vi som startup ville blive et mål for hackere. Man tænker, sådan noget kun sker for de helt store selskaber med milliarder på bankkontoen. Vi respekterede simpelthen ikke truslen nok", siger Alexander Hagedorn Trolle.
Det er en forklaring, som Jens Myrup Pedersen, professor på Aalborg Universitet og leder for universitetets forskningsgruppe inden for cybersikkerhed, ofte støder på.
”Det er virksomheder af alle typer og størrelser, der bliver angrebet, for ingen kan gå helt fri. Men man kan gøre det markant sværere for hackere at trænge igennem,”
Jens Myrup Pedersen
Professoren peger især på totrinsgodkendelse og en såkaldt password manager som gode løsninger, der samtidig er nemme at implementere.
”Mange bruger den samme adgangskode til forskellige profiler og sider. Det gør det let for cyberkriminelle at genbruge koden, som de så forsøger sig med på andre konti. Man kan aldrig helgardere sig fuldkomment, men hvis man fx bruger en password manager, kommer man langt,” opfordrer han.
Der kan være mange grunde og indgangsvinkler til et hackerangreb. Ascendic har en formodning om, at deres har haft noget at gøre med det Instagram-opslag, virksomheden slog op som støtte til Ukraine aftenen inden hændelsen.
Det kommer de i sagens natur aldrig til at vide sig sikre på. Til gengæld er de trygge ved, at hackerangrebet har fået dem til at løfte store dele af deres it-sikkerhed.
”Vi har begrænset antallet af brugere med adgang til vores side, oprettet totrinsgodkendelse på alt og ryddet op i alle vores personlige kodeord,” forklarer Alexander Hagedorn Trolle. ”Selv mails og links er vi blevet mere årvågne omkring.”
Og det er noget, der glæder Jens Myrup Pedersen, som pointerer, at netop bred brugeradgang kan udgøre en stor sikkerhedsrisiko. Mange mennesker har nemlig kodeord, der er nemme at gætte.
”Mange virksomheder opretter brugere med administratorfunktioner i ét væk, som de fx glemmer at fjerne igen, når tiden er inde. I stedet for to-tre brugere med adgang til en konto, har man otte, hvilket gør angrebsfladen meget større.”
Jens Myrup Pedersen anbefaler derfor, at man som virksomhed – uanset størrelse – indfører it-sikkerhedspolitikker med regelmæssige tjek. Fx er det som tommelfingerregel godt at ændre kodeord hver anden til tredje måned og slette brugere med adgang til en virksomhedskonto ved fratrædelser. På den måde gør man det væsentligt sværere for hackere at bryde gennem det digitale skjold.
Selv er Alexander Hagedorn Trolle ikke i tvivl om, at Ascendic tager it-sikkerhed mere seriøst nu.
”Vi ser tilbage på episoden som en lærestreg. Det gode er, at vi ikke længere er nær så digitalt sårbare som før,” fastslår han.