Få hjælp når skaden er sket

Uanset om du er udsat for online svindel, misbrug af personlige oplysninger, krænkelse med billede eller video med mere, så har vi samlet hjælp til dig her.

Offer for identitetstyveri

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Sådan gør du ved mistanke om identitetstyveri

Sådan spærrer du dit MitID

Hvis du har mistanke om, at nogen misbruger dit MitID, skal du spærre det med det samme.

Læs her hvordan du spærrer dit MitID

Sådan spærrer du dit NemID

Hvis du har mistanke om, at nogen misbruger dit NemID, skal du straks spærre dit NemID.

Læs her hvordan du spærrer dit NemID

Hvis du er udsat for svindel

Hvis du er blevet franarret dine kort- eller personoplysninger, bør du reagere hurtigt.

Sådan gør du, hvis du har mistanke om svindel

Sådan laver du en kreditadvarsel

Hvis du har mistanke om din identitet bliver misbrugt, kan du oprette en markering i CPR om kreditadvarsel.

Forebyg identitetstyveri med en kreditadvarsel

Bliver du afpresset online?

Ransomware er en virus, der krypterer dine filer, så du ikke har adgang til dem. It-kriminelle bruger metoden til at afpresse privatpersoner økonomisk. 

Sådan gør du, hvis du bliver afpresset

Er du blevet snydt i forbindelse med handel mellem private?

Har du købt og betalt for en vare uden at modtage den?

Eller har du solgt en vare på nettet, som du ikke har modtaget betaling for?

Læs mere om hvordan du anmelder svindlen

Mit kodeord er blevet hacket

Det er vigtigt at du skifter dit kodeord også kaldet password.

Gode tips til hvad du mere kan gøre

Misbrug af kortoplysninger

Har du mistanke om, at dine kortoplysninger bliver misbrugt?

Sådan gør, hvis dine kortoplysninger bliver misbrugt

Har du været udsat for en digital krænkelse

Har andre delt billeder eller en video af dig i en intim eller krænkende situation?

Sådan gør du, hvis andre har delt intime billeder af dig

Har du delt billeder uden samtykke?

Har du ikke fået lov til at dele billeder, skal du kontakte personen på billedet med det samme.

Sådan gør du, hvis du har delt andres billeder uden samtykke

Har du fået en svindelmail om pornokiggeri?

Hvis du har fået en svindelmail med afpresning skal du slette den og undlade at betale.

Læs mere om, hvordan du undgår svindlen

Sådan spærrer du din MobilePay

Har du mistanke om, at nogen misbruger din MobilePay, skal du spærre det på +45 45 14 44 47. Der er åbent hele døgnet.

Få flere gode råd om sikker brug af MobilePay