Hvis du er udsat for svindel

Hvis du har mistanke om, at en kriminel har fået fat i dine oplysninger, skal du reagere hurtigt.

Har du modtaget en mistænkelig mail, sms, eller et opkald, og oplyst kort- eller personoplysninger, bør du gøre følgende.

Franarret kortoplysninger

Hvis du har opgivet dine kortoplysninger, er det vigtigt at du ringer til din bank eller NETS og spærrer kortet straks.

Du bør altid anmelde det til politiet, hvis du er blevet franarret dine betalingskortoplysninger. Det kan du gøre på politiets hjemmeside her:

Anmeld på politiets hjemmeside

En kopi af politianmeldelsen eller en kvittering for din henvendelse kan bruges som dokumentation over for kreditorer, pengeinstitutter eller andre involverede, hvis det viser sig, at dine oplysninger er blevet eller senere bliver misbrugt.

Når du anmelder misbrug af oplysninger vil politiet typisk spørge efter personnummer, navn, adresse, telefonnummer og e-mail-adresse.

Det er ikke identitetstyveri, hvis nogen opsnapper dine betalingskortoplysninger og misbruger dem.

Misbrug af MitID

Offentlige myndigheder (borgerservice og politiet) eller private virksomheder (bank eller forsikringsselskab) vil aldrig uopfordret bede dig om dine MitID-oplysninger over telefonen, sms eller e-mail.

Del ikke dine MitID-oplysninger med andre – heller ikke din familie eller dine venner.

Hvis andre har fået adgang til dit MitID, skal du spærre det straks. Det kan eksempelvis være dit MitID bruger-id.

Sådan spærrer du dit MitID identifikationsmiddel

Sådan spærrer du dit MitID midlertidigt

Opgivet personoplysninger

Tyveri og bedrageri eller andre kriminelle forhold, hvor dine personlige oplysninger er blevet stjålet, bør altid meldes til politiet. For alle identitetstyverier gælder, at du skal kontakte din lokale politimyndighed og indgive en anmeldelse.

Du finder din lokale politikreds her på politiets hjemmeside

En kopi af politianmeldelsen eller en kvittering for din henvendelse kan bruges som dokumentation over for kreditorer, pengeinstitutter eller andre involverede, hvis det viser sig, at de personlige oplysninger er blevet eller senere bliver misbrugt.

Desuden bør du oprette en kreditadvarsel, som vil være et signal til banker og virksomheder om, at de skal være særlig opmærksomme med identitetskontrol, før de yder lån eller kredit.

Sådan opretter du en kreditadvarsel

  • Gå ind på borger.dk.
  • Søg på “Kreditadvarsel” i søgefeltet.
  • Tryk “Start” i feltet “Indsæt eller fjern markering om kreditadvarsel i CPR”.
  • Log ind med MitID.
  • Følg vejledningen.
  • Hvis du senere vil slette kreditadvarslen, skal du logge ind samme sted og slette markeringen om kreditadvarsel.

Brug vores Cyberhotline for digital sikkerhed

Kontakt vores Cyberhotline for digital sikkerhed, hvis du er udsat for identitetstyveri. Hotlinen er åben døgnet rundt på telefon 33 37 00 37.

Læs mere om vores Cyberhotline her

Udleveret kodeord

Hvis du har udleveret dit kodeord til en eller flere websider, fx din email eller Facebook profil, er det vigtigt, at du skifter dit kodeord. Bruger du dette kodeord til flere tjenester, skal du skifte kodeord på alle tjenesterne. Du bør aldrig bruge det samme kodeord to steder, da det gør dig mere sårbar overfor it-kriminelle.

Dit nye kodeord må ikke ligne det gamle, da det gør det nemmere for it-kriminelle at gætte dit nye kodeord.

Misbrug af kortoplysninger

Har du mistanke om, at dine kortoplysninger bliver misbrugt?

Sådan gør, hvis dine kortoplysninger bliver misbrugt.

Offer for identitetstyveri

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Sådan gør du ved mistanke om identitetstyveri

Mit kodeord er blevet hacket

Det er vigtigt, at du skifter kodeord. Få at vide, hvad du ellers kan gøre.