Teknisk fifleri med telefonnumre - også kaldet spoofing - bliver brugt af svindlere og har til formål at ændre visningen af det telefonnummer, de ringer fra. Derved kan svindlerens telefonnummer fremstå identisk med fx bankens eller politiets telefonnummer.
Det er derfor ikke nok at google telefonnummeret, hvis du er i tvivl, om det er svindel. Kontakt i stedet virksomheden eller myndigheden direkte på deres hovednummer, og spørg ind til henvendelsen.
Ukendt eller udenlandsk nummer
Nogle fupopkald foretages fra skjult nummer. Overvej, om du har venner eller bekendte, som ringer med skjult nummer. Nogle gange bliver opkaldet også foretaget med numre, der ser udenlandske ud. Et udenlandsk nummer behøver ikke være fup, men hvis du er i tvivl, så lad være med at tage telefonen. Har du telefonsvarer, vil personer med en reel henvendelse formentlig lægge en besked eller få fat i dig på anden måde.
Du kan også slå nummeret op på internettet og tjekke, om andre har anmeldt nummeret som enten svindel eller spam. Det kan du fx gøre på www.180.dk eller appen TrueCaller. Her kan du også blokere spam- eller svindelnumre.
Stop op, og lad dig ikke presse
Svindlerne finder typisk på en dækhistorie, som kræver, at du handler med det samme, uden at du kan nå at tænke dig om eller undersøge sagen nærmere. Det kan fx være en historie om, at personen ringer fra Microsoft og kan se, at din computer er ubeskyttet mod hacking, men at han kan hjælpe dig her og nu, hvis du giver ham fjernadgang til computeren og fx oplyser dit kodeord.
Truslen er opdigtet til lejligheden, men den lyder meget reel, når svindleren præsenterer den for dig. Du er nødt til at holde hovedet koldt og insistere på at få lov til at tænke dig om. Du kan købe dig lidt tid ved at bede vedkommende om at ringe tilbage senere eller bede om vedkommendes nummer, så du selv kan undersøge truslen og ringe tilbage. I begge tilfælde vil selv få minutters ro formentlig resultere i, at du kan gennemskue, om noget i historien ikke passer. Eller du kan nå at ringe til en ven eller et familiemedlem og spørge til råds.