Sådan spotter du: Telefonopkald fra svindlere (vishing)

En person ringer med et ”godt” tilbud eller har brug for dine personlige oplysninger til at løse et problem for dig med det samme. Ved at være opmærksom på et par kendetegn kan du lære at spotte svindelopkald (vishing).

 

""

Hvis vi er optaget af noget andet, når svindlerne ringer og giver sig ud for at være fra fx banken eller en myndighed, kan det være svært at holde hovedet koldt og gennemskue svindelnummeret.

Når svindlerne ringer, er de så dygtige til at udgive sig for at være en anden, at få aner uråd. Men stop op, og træk vejret en ekstra gang. Se her, hvad du skal kigge efter for at undgå at blive snydt.

To tegn på, at det er et fupopkald (vishing)

  1. Kræver personen, at du udleverer dine personlige oplysninger eller overfører penge?
  2. Forsøger personen at give indtryk af, at situationen er akut eller har store konsekvenser?

1. Kræver personen, at du udleverer dine personlige oplysninger eller overfører penge?

Ofte vil personen bede dig om at udlevere dine personlige oplysninger over telefonen – fx bankkontonumre, personnumre, MitID-oplysninger, kodeord eller lignende. Påskuddet vil være, at det er for at kunne hjælpe dig, fx med at stoppe svindleres pengeoverførsler fra din konto. Vær også skeptisk, hvis personen beder dig om at overføre penge.

Ingen offentlige myndigheder eller banker vil bede dig overføre penge eller udlevere personlige oplysninger over telefonen. Hvis du er i tvivl, så læg røret på, og ring selv op til det hovednummer, du kender på din bank eller anden myndighed.

2. Forsøger personen at give indtryk af, at situationen er akut eller har store konsekvenser?

Svindlerne finder typisk på en dækhistorie, som kræver, at du handler med det samme, uden at du kan nå at tænke dig om. Det kan fx være en historie om, at personen ringer fra banken og kan se, at du har været udsat for hacking, og at svindlere er ved at overføre penge fra din konto. Personen påstår at kunne hjælpe dig her og nu, hvis du fx giver ham dine MitID-oplysninger.

Svindlere er eksperter i at manipulere dig, og historien kan derfor fremstå meget reel. Lad dig ikke presse: Læg på, eller bed personen om at ringe tilbage senere. På den måde får du ro til at overveje, om noget i historien ikke passer. Sørg for at kontakte virksomheden eller myndigheden direkte på deres hovednummer, så du kan tjekke, om henvendelsen er ægte.

57 pct.

af danskerne har været udsat for svindelforsøg over opkald, mail eller sms, hvor svindleren forsøgte at franarre dem personlige oplysninger.

Kilde: Rapport ”Danskernes informationssikkerhed 2022”

Stol ikke på visningen af telefonnummeret

Nogle fupopkald foretages fra skjulte eller udenlandske numre. Men vær opmærksom: Svindlere kan ændre visningen af det nummer, de ringer fra. På den måde kan svindlerens nummer fx ligne bankens eller politiets, eller et udenlandsk nummer kan fremstå som dansk. Det kaldes ”spoofing”.

Det er derfor ikke nok at google et telefonnummer, hvis du er usikker på, om det er svindel. Kontakt i stedet myndigheden eller virksomheden direkte på deres hovednummer, og spørg ind til henvendelsen.

Se videoen, hvor Nikolaj Sonne besøger politiet for at undersøge, hvordan ”stemmefiskere” forsøger at lokke os i fælden med falske opkald.

Senest opdateret 20-12-2024

Har du læst?

Lær mere om phishing og smishing

Falske mails og falske sms'er er lavet for at narre oplysninger fra dig. Her er, hvad du skal være opmærksom på.

Sådan spotter du: Falske mails

Du kan via mail blive bedt om at udlevere personlige oplysninger. Lær at genkende tegnene på falske mails (phishing).

Offer for identitetstyveri

Hvis du har mistanke om, at dine personlige oplysninger bliver misbrugt, kan du følge rådene herunder.