Skal jeg anmelde cyberangreb til politiet?
Politiet anbefaler, at man som virksomhed anmelder cyberangreb. Først og fremmest fordi det er kriminelt og strafbart at angribe IT-systemer, men også fordi politiets efterforskning af cyberangreb er et vigtigt element i samfundets robusthed mod IT-kriminalitet.
Du anmelder IT-kriminalitet til politiet via www.politi.dk eller på telefon 114
Via 114 kan du inden for tidsrummet kl. 7-20 i hverdage blive viderestillet til personale, der har særlig viden om cyberangreb. Du bør anmelde forholdet hurtigst muligt, da mange af de digitale spor, politiet skal bruge i efterforskningen, ofte bliver overskrevet eller slettet af de kriminelle.
Som virksomhed er det væsentligt at vide, hvad der sker, når du anmelder et cyberangreb til politiet. Vi har svaret på nogle af de mest typiske spørgsmål nederst på denne side. Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at skrive til politiets Nationale Cyber Crime Center (NC3) via adressen pol-nc3-erhverv@politi.dk. Bemærk, at adressen ikke kan anvendes til anmeldelser.
Har du brug for vejledning om digital sikkerhed og hjælp til forebyggelse af cyberangreb kan du ringe eller skrive til Cyberhotline for digital sikkerhed. Bag hotlinen står Digitaliseringsstyrelsen og Center for cybersikkerhed. Læs mere her eller ring på 33 37 00 37.
Er angrebet fortsat i gang?
Såfremt du mistænker, at cyberangrebet fortsat er i gang – altså at gerningspersonerne aktivt er til stede i dit IT-netværk – bør du afbryde forbindelsen til internettet og lade computeren stå tændt, da det bedst sikrer eventuelle spor efter gerningspersonen. Du bør også afbryde forbindelsen til virksomhedens eget netværk, så malware ikke spreder sig.
En hurtig reaktion er yderst vigtig og kan ofte afværge et angreb eller minimere konsekvenserne, og du skal sørge for at søge hjælp i din IT-afdeling eller hos et IT-sikkerhedsfirma.
Du bør foretage anmeldelsen til politiet hurtigst muligt. Ved anmeldelsen bedes du tydeliggøre, at du mistænker, at gerningspersonerne er aktivt til stede i netværket. Politiet har i sådanne tilfælde bedre muligheder for at sikre spor efter gerningspersonerne og skal disponere hurtigere end ved anmeldelser af afsluttede angreb.
Politiets opgaver i forbindelse med et cyberangreb
Hvis din virksomhed bliver udsat for et cyberangreb, er politiets opgave at sikre beviser til brug for efterforskningen. Politiet skal i samarbejde med anklagemyndigheden forsøge at strafforfølge de ansvarlige personer bag angrebet.
Det skal understreges, at det ikke er politiets opgave at hjælpe med at genetablere IT-systemer og få styr på skaderne i IT-infrastrukturen, her er det vigtigt, at du søger hjælp hos din IT-afdeling eller et IT-sikkerhedsfirma.
Samarbejde med politiet ved cyberangreb
Ved et cyberangreb mod din virksomhed har politiet ofte brug for løbende dialog med en repræsentant fra virksomhedsledelsen og/eller en person som har indsigt i og mandat til at træffe beslutninger vedrørende IT i virksomheden. Politiet vil ligeledes tildele dig et kontaktpunkt, som du kan bruge, hvis du har spørgsmål til efterforskningen.
I sager om IT-kriminalitet forsøger politiet at udfinde alle former for digitale spor, som kan hjælpe til at identificere en gerningsperson eller en gruppe af gerningspersoner. Det er derfor vigtigt for efterforskningen, at du overleverer relevante data fra dine IT-systemer til politiet. Ved de fleste cyberangreb indsamler virksomheden selv disse data – sammen med et eventuelt IT-sikkerhedsfirma – men i visse tilfælde kan politiet foretage sikringen af digitale spor, da det kræver særlige kompetencer.
Politiet sikrer typisk en kopi af data, så der ikke er behov for at tage hardwaren med, og politiet er meget opmærksom på ikke at forstyrre genetablering af din virksomheds infrastruktur.